Business
Læser nu
Kunstig intelligens og robotjournalistik erobrer indholdsarbejdet
0

Kunstig intelligens og robotjournalistik erobrer indholdsarbejdet

Skrevet af: Jan Eskildsen5. oktober 2017
Print Friendly, PDF & Email

Ulvene kommer – se dem i Berlin. Algoritmer og automatiseringsløsninger vil ruske op i medierne og i markederne for nyheder og indhold.
Mange leverandører vil på udstillingen Digital Content Expo (WPE-DCX (IfraExpo) i Berlin vise nye løsninger baseret på kunstig intelligens til medieproducenter og personer i job som content manager. Fra robotjournalistik og datastyring til nyhedspersonalisering – virksomheder som Element AI, Klangoo, Norkon Computing Systems, Poole, TextOmatic, Updatemi eller Utopia Analytics, har sat sig for at erobre nyhedsindustrien.

Kunstig intelligens står i de fleste tilfælde for softwareværktøjer og algoritmer, der forsøger at kopiere menneskelig intelligens efter indlæring. På området journalistik har disse udviklinger nu nået nyhedsproduktion og indholdsforvaltning (content management) Besøgende på DCX vil kunne se de nyeste løsninger og tilbud. AI systemer til at hjælpe journalister og professionelle markedførere med deres arbejde – det er ikke længere science fiction.

Robotjournalistik, automat-blogging

Virksomheden TextOmatic vil præsentere deres automatiske program til generering af tekst. Denne innovation, som sponseres af Googles Digital News Initiative (DNI), producerer vejrrapporter, artikler om økonomi, sport og arrangementer samt produktbeskrivelser og virksomhedsrapporter – automatisk og i næsten realtid.

Norkon Computing Systems tilbyder også en digital løsning til automatiseret produktion af indhold. Ud over »Pulse«, som er en komplet løsning til finansielle nyheder baseret på børsdata, har virksomheden også løsningen »Live Center«, en blogging-løsning til de seneste nyheder. Med dette system kan aviser og nyheder integrere egnede billeder direkte i deres indlæg.

Find en passende AI-strategi

Med Element AI fra Montreal (Canada), den første virksomhed, der har efter sin start har modtaget finansiel støtte fra Microsoft, er en ny stjerne på AI-scenen under DCX (Digital Content Expo). Element AI lover at støtte alle organisationer i udviklingen af ​​deres egen særlige AI-strategi. Ud over egne skræddersyede løsninger, vil denne vellykkede opstart også indeholde flere brugsklare værktøjer, f.eks. intelligente systemer til annoncer eller en løsning til at skabe multimedieoplevelser, fra stemme til video.

Personalisering og databehandling

Klangoo er ​​leverandør af personaliseringsløsninger. Deres »Magnet« giver medieproducenter mulighed for at læserne kan få personlige anbefalinger, personlige nyhedsbreve eller til at producere brugeralarm. På samme måde hjælper »Poool« nyhedsudgivere med at tilpasse »læsernes rejse« – med hensyn til personlige betalingsmodeller. Denne franske startvirksomhed fastlægger, hvor ofte brugerne forbruger hvilke nyheder, og bruger disse data til at producere specialtilbud til individuelle læsere.

HyScore.io tilbyder løsningen »RESTful API«, der uddrager rå data fra forskellige sammenhænge som strukturerede formater, tekster og søgeord. Formålet her er at give personlige brugerprofiler passende oplysninger eller videoer. Finlands opstart Utopia Analytics spænder over grænsefladen mellem tekstanalyse, maskinindlæring, store data og AI. Et muligt scenarie er automatisk moderering af diskussioner på sociale medier.

Integration X er der også for at vise deres løsninger til Advertising Material Management (AdPoint) og Page Planning (PlanPoint) i Cloud (skyen).

Program giver baggrundskendskab

Besøgende på udstillingen har mulighed for ikke kun at informere sig om de konkrete løsninger, som udstillerne tilbyder, men også at deltage i foredrag og dermed opnå dybdegående information om emnerne for AI og robotjournalistik – især på den første udstillingsdag, tirsdag , 10. oktober. Michael Hirschbrich, administrerende direktør og medstifter af startup Updatemi, vil åbne proceduren med sit papir om »Media Disruption by AI«.

Prof. Dr. Neil Thurman fra Ludwig Maximilian University i München (LMU) vil tale om »Robot Journalism« og mulighederne for computergenererede nyhedsvideoer, mens Melanie Rossmann, også fra LMU, vil levere et generelt overblik over aktuelle applikationer inden for denne sektor.

Steven Morell fra Ax Semantics vil diskutere virkningerne af tekniske applikationer på journalistuddannelse. Wolfgang Zehrt, en anerkendt robotjournalist, vil præsentere sine synspunkter og rapportere om praktiske tilgange til automation i branchen. Hermann Bense, bestyrelsesformand for TextOmatic AG, vil give et indblik i hyper-personlig nyhedsfeeds genereret af AI-baserede »robotløsninger«.

(Kilde: Pressemeddelelse fra IFRA / DCX 2017).

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar