Business
Læser nu
Køb af virksomhed
0

Køb af virksomhed

Skrevet af: Michael Bach Nielsen26. januar 2017
Baggrund
Et virksomhedsopkøb er en kompliceret proces, med mange faser som skal gennemføres. Illustrationen på næste side giver et overordnet overblik over faserne og vil danne grundlag for resten af gennemgangen i artiklen. Bemærk endvidere at selvom modellen er lineær kan der sagtens være tilbageløb. Forstået på den måde at der i forbindelse med de forskellige delprocesser kan opstå faktorer som gør at det er nødvendigt at revurdere situationen. Fx kan det under forhandlingerne med opkøbskandidaten (Target) viser sig at det ikke er muligt at opnå enighed om handlen (Transaktionen) mv.
Artikel

Beslutningsfasen
Der kan være flere forskellige årsager til at virksomheder ønsker at tilkøbe ny aktivitet i form af virksomhedsopkøb (akkvisitioner) Disse kan fx være:
  • Den ønskede organiske vækst er umulig at opnå pga. en presset markedssituation
  • Ønsket om at komme ind på nye mere lukrative markeder (Markeder skal forstås bredt defineret både i forhold til geografi og produkter mv.)
  • Ønsket om at opnå omkostning og produktsynergier
  • Ønsket om at opnå en mere dominerende markedsposition
  • Ønsket om at tilføre nye medarbejderkompetencer og know how fx patenter mv.
Men uanset de bagvedliggende årsager bør et opkøb altid være en konsekvens af en strategisk proces. Med intentionen om at opnå klare konkurrencemæssige fordele ud fra den givne strategi, og ikke blot fordi en virksomhed er til salg, og på eget initiativ henvender sig. Dette er måske en åbenlys mulighed i forhold til opkøbsvirksomhedens nuværende situation, men ikke det rigtige ud fra strategien. Mange akkvisitioner som efterfølgende fejler skyldes manglende strategisk forankring.

Misses den bagvedliggende strategiproces, går opkøbsvirksomheden dermed potentielt glip af muligheden for at udfordre status q. Fx vil et opkøb af den væsentligste konkurrent være helt naturligt, eftersom der fjernes konkurrence og kapacitet fra markedet.

Log ind for at læs artiklen

Du skal logge ind for at læse hele artiklen. Hvis du ikke har et login kan du oprette en bruger herunder.

Hvordan var artiklen?
Love It
67%
Interested
33%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Michael Bach Nielsen
Michael Bach Nielsen
Michael Bach Nielsen er seniorkonsulent hos Medit Consult, med særlig fokus på rådgivning og konsulentbistand indenfor ledelse, forretningsudvikling og optimering. Michael har en baggrund med flere lederstillinger og bestyrelsesposter i den mediegrafiske branche.
Kommentarer

Tilføj en kommentar