Business
Læser nu
LEAN i grafiske virksomheder?
0

LEAN i grafiske virksomheder?

Skrevet af: Michael Bach Nielsen13. december 2016
Resume
Lean handler overordnet om, at skabe værdi for kunderne med den mindst mulige indsats. Hvem er kunderne? Kunderne er modtagerne af den opgave, ydelse eller produkt som en given person/proces udfører.
Artikel

Kunderne skal forstås bredt og kan fx være: leverandører, andre interessenter, klienter, offentlige myndigheder mv. Modtageren er ikke nødvendigvis en »slutbruger«. I stedet er kunden ofte det næste led i kæden. Ofte en kollega eller samarbejdspartner. Dette er en central del af LEAN og meget vigtigt at forstå.

Baggrund
LEAN har efterhånden eksisteret i mange år, og der har også været mange forskellige LEAN-projekter i forskellige typer af virksomheder og organisationer. Offentlige som private, og i mange forskellige brancher i både: offentlige, service og produktionsvirksomheder. Så med andre ord kan LEAN i teorien anvendes i alle brancher og organisationer.

Her er den grafiske branche ingen undtagelse. Der er de senere år igangsat mange forskellige LEAN-projekter i grafiske virksomheder. Det potentielle udbytte i forbindelse med LEAN implementering for den enkelte grafiske virksomhed er stort. I nedenstående artikel er beskrevet hvordan den enkelte virksomhed kan komme i gang med LEAN-implementering.

Men først er det nødvendigt at definere LEAN lidt nærmere. I nedenstående fremgår hovedelementerne i LEAN-strukturen. Bemærk i øvrigt at LEAN har sammenfald med ledelseskonceptet TQM1 samt andre japansk udviklede koncepter som JIT (Just in Time), LEAN Six Sigma med flere.

 

Log ind for at læs artiklen

Du skal logge ind for at læse hele artiklen. Hvis du ikke har et login kan du oprette en bruger herunder.

Hvordan var artiklen?
Love It
67%
Interested
33%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Michael Bach Nielsen
Michael Bach Nielsen
Michael Bach Nielsen er seniorkonsulent hos Medit Consult, med særlig fokus på rådgivning og konsulentbistand indenfor ledelse, forretningsudvikling og optimering. Michael har en baggrund med flere lederstillinger og bestyrelsesposter i den mediegrafiske branche.
Kommentarer

Tilføj en kommentar