Business
Læser nu
Seybold & Seybold
0

Seybold & Seybold

Skrevet af: Jan Eskildsen26. januar 2017
Resume
To personer nævnes ofte i forbindelse med Adobe og Apple samt med overgangen fra fotosats til desktop publishing og computer-til-plade (CTP). Den ene er John Warren Seybold (1916-2004), den anden er hans søn Jonathan Webster Seybold. På internettet kan man finde artikler, der ikke kender forskel på dem og efterlader indtrykket af, at det er den samme mand, hvad det altså ikke er.
Print Friendly, PDF & Email

Af: Jan Eskildsen | je@meditconsult.dk

John W. Seybold studerede økonomi og underviste i det, men under 2. verdenskrig kom han til National War Labor Board, som blev dannet for at forhindre og løse konflikter, der kunne stoppe den produktion, som var nødvendig under krigen.

Her springer jeg en del mellemregninger over, men i 1950’erne blev han involveret i de teknologiske forandringer inden for trykning og udgivelse. Først gik man fra traditionelt bogtryk til fotografisk baseret og offset, dernæst kom den tæt forbundne start på fotosats.

Litografiske trykplader blev eksponeret fra fotografiske film eller fotopapir, så når man havde konverteret til offsetryk, var der ikke længere brug for håndsættere eller blytyper. I stedet skulle der udvikles maskiner som kunne sætte ved hjælp af fotografiske billeder.

En computer af typen RCA 301 beregnede orddeling i 1963.

Fra hulbånd til fotosats

I 1963 besøgte John W. Seybold avisen West Palm Beach Post and Times for at se en af de første implementeringer af orddeling pr. computer, udviklet af Perry Publications. Et forhullet papirbånd der indeholdt rå tekst, blev læst ind i en RCA 301 computer. Programmet i computeren kunne afgøre linieskift samt orddeling, og teksten blev sendt til den punch, der lavede huller i en anden rulle papir, som både kunne drive sættemaskinen, der producerede linier af blysats og en tidlig fotosætter, nemlig Photon 513.

Markedsføring af RCA 301.

 

Dette gjorde stort indtryk på Seybold, og han forudså, at computere i fremtiden ikke bare ville blive brugt til at lave orddeling, men til hele den proces som vi kalder formfremstilling til bøger, aviser, magasiner og andre tryksager. Hvilket de bliver i dag.

Seybolds engagement og hans forbindelser til forlæggere og trykkerier i landet gav fundamentet til at gøre en indsats for at udvikle fotosats i regi af Rocappi.1 Denne virksomhed var med til at skabe grundlaget for debatten om og udbredelsen af fotosats.

Hos Rocappi arbejdede man med en Harris Intertype Fototronic CRT fotosætter, der blev styret af en RCA computer. Rocappi blev senere solgt, og i 1971 stiftede John W. Seybold Seybold Publications og Seybold Consulting, som tilbød information og konsulentbistand til den spirende industri af virksomheder beskæftiget med computerbaseret sats.

Seybold Report

De fik følgeskab af Seybold Report on Publishing Systems og Seybold Report on Desktop Publishing, der fulgte og støttede industrien. Den 30. august 1971 udkom den første udgave af The Seybold Report med billede af både far og søn på forsiden og læserne blev budt velkommen med disse ord: »This publication is more of a book than it is a newsletter, but it is a book that must be constantly updated.« Der redegjordes for stifternes planer om at lave dybdegående analyser af alle markedets systemer til fotosats, ikke kun de nyeste men også de systemer, der havde været på markedet et stykke tid.

I 1981 stiftede Jonathan Seybold organisationen Seybold Seminars, og 10 år senere afholdt han tre konferencer. I juni måned var det konferencen Digital World, den anden i oktober måned var en »computer publishing conference« i San Jose, og endelig var det kombinerede konferencer og udstillinger om publicering, herunder desktop publishing.

Den første udgave af The Seybold Report fra august 1971.

 

Herværende forfatter deltog fra slutningen af 1980’erne og til efter 2000 i adskillige af disse arrangementer i Boston, San Francisco, Helsingør, Paris, New York, Frankfurt og til sidst i Amsterdam, hvor man efter et ejerskifte forsøgte at genoplive produktet, men uden held.

Tydeligt i erindringen står min undren ved udgangen af 1997, hvor jeg havde deltaget i Seybolds Seminarer forår og efterår, og i udstillingen for traditionel grafisk teknologi Print 1997 i Chicago. Mens vi hørte og så rigtig meget om internet og world wide web hos Seybold, skulle man lede efter det på andre udstillinger for traditionel grafisk udstyr, hvis det overhovedet var der.

Det fandt flere af mine kolleger og jeg besynderligt, for det var da tydeligt, hvilken indflydelse nettet ville få på distribution af digitale trykforme og kommunikation, herunder publicering af nyheder. Mente vi. Men det tog sin tid, før de hjemlige medier fandt ud af at bruge det til noget, nemlig at forære deres indhold væk.

Du kan finde mere om Seybold og søn på nettet.

 

Noter

1) Research on Computer Applications in the Printing and Publishing Industries.

 

Hvordan var artiklen?
Love It
67%
Interested
33%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar