Nyheder
Læser nu
Vi læser digitalt på mobil
0

Vi læser digitalt på mobil

Skrevet af: Jan Eskildsen19. oktober 2017
Print Friendly, PDF & Email

Vil du vide noget om status på digitale nyheder og publikationer – og om fremtiden for dette? Så kan du klikke på henvisningen herunder, men vær opmærksom på, at der er tale om en tekst, der er udarbejdet som et eksperiment.
*

Løst og fast om digitale nyheder på mobile enheder.

På et tidspunkt, hvor de færreste har læst Medierapporten, som udkom i sidste måned, og endnu færre har forstået, hvor alvorlig situationen er for danske medier

Vi haft adgang til digitale udgaver af forskellige publikationer siden anden halvdel af ​​90’erne.
Omkring årtusindeskiftet pusledes der med nye måder at publicere på via en bærbar computer, eksempelvis ved hjælp af specielt tilrettede pdf-dokumenter, som gjorde det nemt at vælge en artikel fra forsiden af en avis og få den til at fylde hele skærmen i en letlæselig punktstørrelse.
Vi så nye skærmteknologier til skrifter og man blev på udstillinger præsenteret for elektronisk papir eller elektroniske skilte, som kunne hænge uden for en kiosk med de seneste nyheder.

Da Apple sendte deres iPad på markedet i 2010, var det som balsam for sjælen hos mange udgivere, der så den som medieverdenens nye vidunder: “The research found that 13% of all consumers express interest in purchasing a tablet-based device within the next 12 months – leading to potential sales of 13.5 to 15 million units, according to forecasters at Harrison Group.  Contrary to some expectations, Harrison Group forecasts similar sales for eReaders during the same timeframe.” I undersøgelsen deltog 1816 amerikanere, i alderen 18-64. 

Samme år viste en undersøgelse blandt 1800 brugere, at brugere af en tablet-computer brugte 75 pct mere tid på at læse aviser og 50 pct mere tid på at læse magasiner. I 2012 blev det bemærket af samme målingsinstitut, at 35 pct af abonnenter på magasiner, lagde mere mærke til reklamer i den digitale udgave end de gjorde i den på tryk.

Mange udgivere gjorde ikke meget for at markedsføre deres digitale udgaver, fordi de frygtede, at det ville kannibalisere omsætningen på deres trykte udgaver. I 2013 mente nogle analytikere så, at den gode tid for digitale udgaver var ovre. Organisationen Alliance for Audited Media meddelte nemlig, at de 25 mest solgte, digitale udgaver i gennemsnit kun tegnede sig for 12 pct af det totale antal abonnenter.

Efter den megen omtale i medierapporten har jeg fulgt lidt bedre med på facebook end ellers, og jeg har også eksperimenteret lidt. Som tidligere omtalt er Google blevet beskyldt for, populært sagt at blackliste visse hjemmesider, som ikke er kendt for at bringe falske nyheder, men som er kendt for at være kritiske eller skeptiske og som bringer debatindlæg om aktivitet og politik.

Man kan naturligvis kun hilse velkomment, at digitale platforme uden nogen form for redaktion arbejder på at undgå falske nyheder, men ingen har mig bekendt bedt dem om at udarbejde programmer, der automatisk afskaffer den politiske debat eller pluralismen. Især ikke, når man tager med i betragtning, hvor mange af de store medier, der kan bruge platformene til at udgive, hvad de vil, inklusive politisk propaganda, som også politikere benytter sig af.

Især de mobile enheder er i vækst til læsning af nyhedsbreve, korte artikler o.s.v. og en repræsentant for New York Times udtalte for nylig, at hvis de skulle starte forfra med avisen, ville de først tænke på, hvordan den skulle udvikles til en mobiltelefon.

I 2016 bragte Danmarks Statistik en artikel i anledning af, at det var 20 år siden, at Nokia lancerede deres 9000 Communicator (i august 1996), hvilket var den første mobiltelefon, der kunne benyttes som en computer, herunder til at gå på internettet. Ikke mindre end 83 pct af danskerne var i 2016 i besiddelse af en mobiltelefon og 78 pct. fortalte, at de bruger mobiltelefonen for at få adgang til internettet.
På nuværende tidspunkt er der omkring 5 milliarder mobiltelefoner på verdensplan – det er lidt svært at finde det “rigtige” tal, for der er afvigende informationer om dette, og nogle mener, at der er mere end 6 milliarder – muligvis et samlet salgstal.

Siden fremkomsten af iPhone, iPad samt andre smartphones og tabletcomputere er salget af stationære computere, af fastnet telefoner, af digitale kameraer og af MP3 afspillere faldet.

 

 

(Kilder: Danmarks Statistik, Statista.com, Mashable.com, PRNewswire.com og YouGov (HarrisonGroup).

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
100%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar