Business
Læser nu
Frygt ikke robotter – frygt robotter
0

Frygt ikke robotter – frygt robotter

Skrevet af: Jan Eskildsen7. november 2017
Print Friendly, PDF & Email

Vi skal ikke frygte robotter og kunstig intelligens. Vi kan nemlig vinde på den digitale udvikling. Det mener konsulenterne hos McKinsey, der i dag præsenterer en analyse af den indflydelse, som digitaliseringen har på det danske samfund.

Der vil blive skabt flere jobs ved digital omstilling, men det kræver opkvalificering af de ansatte. Sker det sidste, kommer robotter ikke til at gøre os arbejdsløse i fremtiden, mener konsulentfirmaet, ifølge Berlingske Business.

Det fortælles også, at robotter og digitalisering i henhold til rapporten vil koste 470.000 jobs i 2030, men samtidig vil skabe 495.000 jobs. Dermed vil der blive 25.000 flere jobs. Heraf vil 165.000 være helt nye typer jobs, mens 330.000 vil være mere traditionelle jobs, der bliver skabt fordi produktiviteten øges.

Interessante betragtninger, for ikke at sige uforståelige. I 2011 afskedigede Nordea 2.00o ansatte. Det var ikke først deres første fyringsrunde, og andre banker har været gennem tilsvarende nedskæringer, hvilket ikke mindst skyldes kundernes adgang til selvbetjening via nettet.

Det er ellers ikke længere end to uger siden fik vi så at vide, at Nordea skal afskedige 6.000 ansatte i løbe af de næste 3-4 år, fordi deres arbejde skal udføres af robotten Nora: »Det er en uundgåelig udvikling, at flere bankansattes job bliver overtaget af robotrådgivere, der kan besvare kundernes spørgsmål og delvist erstatte kontakten med den traditionelle medarbejder.« Det sagde formanden for Finansforbundet, Kent Petersen, til Fyens.dk, efter at Nordea har meldt ud, at 6000 ansatte, heraf 2000 konsulenter, skal væk, blandt andet fordi der skal indføres såkaldte chatbots og robotrådgivere.

»Men Nordea lægger op til at høste besparelser for digitaliseringen, lang tid før de i hus, mener formanden. – På lang sigt vil vi opleve, at robotisering giver færre job inden for det traditionelle område. Det ved vi godt, og det ved vores medlemmer også godt.« Fyens.dk kunne også fortælle, at »Nordea introducerede i september en såkaldt chatbot – en automatiseret kundeservicemaskine – der har svaret på 10.000 spørgsmål fra de norske kunder.«

I foråret blev 2016 af nogle kaldt “the year of the chatbots,” mens andre mener, at betegnelsen passer lige så godt på 2017. Mange tusinde chatbots er taget i brug og flere er på vej. Ikke kun det, der bruges store ressourcer på udvikling af sådanne snakkerobotter, hvilket vi vender tilbage til en anden dag.

Chatbot markedet forventes at stige med mere end 35% i løbet af årene 2017-2012.

Har du overvejet, om du kan erstattes af en chatbot?

GW

(Kilder: Berlingske Business, Fyens.dk, Shutterstock, McKinsey Estimates).

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen er grafisk uddannet og har redigeret flere blade om dtp, grafisk produktion og design. Han har i en del år arbejdet som freelance journalist og konsulent og som informationsmedarbejder ved Den Grafiske Højskole og Medit Consult.
Kommentarer

Tilføj en kommentar