Nyheder
Læser nu
Globaliseringens svøbe (2) dagbladenes fremtid
0

Globaliseringens svøbe (2) dagbladenes fremtid

Skrevet af: Jan Eskildsen20. september 2017
Print Friendly, PDF & Email

»Den danske dagbladsbranche står med et ben i graven. Men de ville allerede ligge under jorden, hvis det ikke var for den massive statsstøtte på over én milliard kroner, som bladene modtage … De danske dagblade bliver ikke holdt i live af læsere, men af portostøtte og momsfritagelse«.  (Fra undersøgelse, som Den Grafiske Højskole udarbejdede for Danske Dagblades Forening – dr.dk, 2000).

Fagbladet Journalisten interviewede i september 2016 journalisten Karen Thisted. Med baggrund i udviklingen på mediemarkedet sammenlignede hun branchen med Titanics forlis: »Hele den verden, vi er i nu, er en kæmpe luksusfærge – og det går ikke. Det går ned.«
De unge journaliststuderende skal nyde uddannelsen, men finde et andet job, når de er færdige mente hun: »Fem bliver store journalister. Og resten skal finde på noget andet at lave. Det bliver en blødningstid.«

Er der så noget sige til, at »Danske journalister ser sort på fremtiden«, som en overskrift hed hos Medietrends, efter en undersøgelse, de havde gennemført? Flere freelance journalister laver andet end journalistik indimellem for at fylde tiden ud, og nogen har taget eller vil tage en anden uddannelse. Om det er helt så slemt i fotografernes rækker, vides ikke, men sandt er det, at der også er skåret ned på redaktionernes budgettet til billeder, hvis ikke fotografen/rne er blevet afskediget.

»Professionelle medier lægger helt op til 92% af deres indhold på facebook – er det så underligt, at folk skifter platform, kunne man sige, det er det måske ikke.« (Lisbeth Knudsen (MM) på konference om globalisering af medierne, september 2017).

Nej, det er der ikke. Jævnlige læsermålinger er da også en hovedårsag til, at dagbladenes indtægter på annoncer i de trykte aviser i 2015 var faldet med 68 procent siden 2006, hvor annonceomsætningen på internettet for alvor begyndte at stige voldsomt. En stigning, der først og fremmest er kommet Facebook og Google til gode, simpelthen fordi det er de medier, der besøges mest. På ti år faldt indtægterne hos aviser, fagblade og magasiner med 4,2 milliarder kroner. Hvor reklameomsætningen var næsten 4 milliarder kroner i 2011, faldt den til 2,7 milliarder kroner i 2016, og det er da også dårlig økonomi, der har været benyttet som begrundelse i langt de fleste af de fyringsrunder, der har været.

En analyse i rapporten viser, at når du læser en artikel på et dansk medie, sker der en reaktion, en kæderaktion, transaktioner, som du ikke ser. En artikel giver 37 transaktioner, og de syv involverer Google, bl.a. Google Analytics, Google Display Network, Google DoubleClick og Google Tag Manager. Sådanne partnere hjælper med at formidle annoncer og analysere brugerdata, men samtidig er det med til at erodere mediernes økonomi.

Annoncemængden stiger kun på nettet, hvor  Facebook og Google sidder på mere end halvdelen af det danske annoncemarked på nettet. Glem dog ikke den omsætning, som længe har ligget hos virksomhederne Bilbasen, Dating.dk, Den Blå Avis og Jobindex.

Som det ser ud, har intet dansk medie penge eller kræfter til at tage kampen op med Google og Facebook.

Som flere har udtrykt det gennem årene, fosser pengene ud af branchen, hvilket i den nye Medierapport fører til en konklusion om, at branchen også fremover har brug for betydelig økonomisk hjælp fra staten.

Google tjente hver dag i 2016 mere end $58 million (£45m).This is based on their revenues from 2016 which were $21.5 billion (£16.6 bn).

World News Publishers Outlook 2017

En ny rapport, som er udarbejdet af WAN-IFRA, offentliggør resultatet af en undersøgelse af, hvad mediekunder over hele verden betragter som deres største prioriteter, trusler og muligheder. Og hvad medierne agter at gøre i fremtiden.
»Uanset hvad de investerer i, prioriterer de ikke annonce-understøttede medier – herunder sociale medier. Da deres fremtid synes at hænge på læsernes indtægter, er mobil og andre indtægtsstrømme som e-handel i det mindste i overskuelig fremtid attraktivt«, siger Vincent Peyrègne, der er administrerende direktør for WAN-IFRA. (World Association of Newspapers and News Publishers).

Til spørgsmålet: »Hvad er den største risiko for din nyhedsorganisations fremtidige succes?« svarede de fleste adspurgte: deres organisations modvilje mod at forny.

»Hvilke spørgsmål skal vi så stille os selv, når den største enkeltrisiko for vores fremtidige succes ikke kommer udefra, men lurer i vores egne organisationer«, siger Peyrègne.
»Mange står over for dette dilemma, når de skal genoverveje kerneforretningen. I den proces er samarbejde afgørende for at låse op for innovationspotentiale. Forhåbentlig vil rapporten være en vækker og bidrage til at fremme samarbejdet blandt industriens aktører, såvel som på tværs af brancher. ”

Når der spørges, hvad er den enkeltes vigtigste ændring, der skal implementeres i deres nyhedsorganisationer i løbet af det næste år, var det øverste svar (21%) organisatorisk kultur.
Ikke mindre end 70% procent siger, at i de næste 12 måneder skal op til 30 procent af deres indkomst komme fra ikke-traditionelle medieaktiviteter (det vil sige andet end indholdsalg og reklame), hvis de skal nå deres økonomiske mål.
Syv ud af 10 respondenter forventer, at mere end 30 procent af deres virksomheds indtægter i de næste fem år skal komme fra forskellige indtægtsstrømme, hvis de skal lykkes.

GW

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
100%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar