Nyheder
Læser nu
Hvor livskraftige er tilbudsaviser?
0

Hvor livskraftige er tilbudsaviser?

Skrevet af: Jan Eskildsen8. november 2017
Print Friendly, PDF & Email

Efterhånden er det længe siden, jeg har hørt voldsomme indvendinger mod tilbudsaviser og andre trykte reklamer. Vi ser stadig flere reklamer på nettet, hvis ikke vi har garderet os imod dem. Der bruges store summer på at “forfølge os” på nettet med reklamer for det, vi har afsløret, at vi interesserer os for.

»Skal der overhovedet trykkes noget om fem år?« spurgte en kollega mig i 2000, da vi stod på Seybold udstillingen i San Francisco og så på nye skærmteknologier.

Nu skulle nyheder, artikler og vejrudsigter læses på skærm, og det ville sammen med fremkomsten af ebogs-læsere betyde, at aviser og bøger ville dø. Snart ville folk også kunne læse tilbudsaviser på skærm og så kunne man spare de trykte tilbudsaviser, som nogen mente var et stort miljømæssig udfordring, og andre var irriterede over at få ind ad brevsprækken.

Siden har vi set voldsomme fald i avisernes oplag, mens der også er trykt lidt færre bøger end hidtil, men tilbudsaviser og andre adresseløse, trykte reklamer modtager vi stadig en hel del af. Af alle husstande har >51% dog et skilt med Nej tak til reklamer på deres postkasse.

På billedet ses, hvad postkassen gemte sidste lørdag.

(Vedstående foto viser muligvis ikke hele høsten fra i lørdags, hvor der lå 12 tryksager i postkassen, da jeg tømte den.)

De ligger jo på nettet

Og det er ikke fordi, de mangler på nettet. En søgning giver hurtigt forslag til læsning af reklamer og tilbudsaviser på nettet, heriblandt f.eks. coop.dk (vores tilbudsaviser), minetilbud.dk (Forbruger-Kontakt A/S), netto.dk (Dansk Supermarked), tilbudonline.dk (indregistreret i Schweiz), og tilbudsugen.dk (indregistreret i Hornslet).

I 2012 fremlagdes en rapport fra CBS, som blev præsenteret på konferencen “Farvel til tilbudsaviserne”, arrangeret af Berlingske Business og CBS.

Ifølge rapporten var omsætningen fra 2006 til 2010 i udvalgte kæder i dagligvarehandelen vokset med ti procent i faste priser. Kædernes omkostninger til markedsføring var cirka fordoblet, og antallet af tilbudsavis-sider var vokset med 37 procent. Samtidig var at salgsarealet øget med 18 procent. På den baggrund konkluderede to CBS-forskere bag rapporten, at virkningsgraden på tilbudsaviser og den øvrige markedsføring var aftagende.

Til dette svarede markedsdirektør i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft: »Vi vil bevare tilbudsaviserne, fordi de virker. Det ved vi fra effektmålinger, og hvis de ikke virkede, så ville man selvfølgelig skifte til andre medier«.

Mange elsker dem stadig

De kommer stadig ind ad brevsprækken, måske nok med færre sider, men de kommer. Sikkert fordi der ikke er noget som en tryksag, når man vil finde frem til de rigtige tilbud. Man bladrer hurtigt frem og tilbage i den og ser, om der er nogle rigtig gode varer, som er nedsat, og det er der jo jævnligt.

Så sent som i marts 2017 forkyndte Søndagsavisen i en overskrift, at “Tilbudsaviser er stadig populære” og at det blandt de ældre forbrugere er hele 70 procent, der læser de fysiske tilbudsaviser. De har været dømt ude flere gange, og der ses da også mærkater med beskeden ‘Reklamer nej tak’ på mange postkasser, men de læses fortsat af mange andre – om ikke før, så når de træder ind i supermarkedet.

Vil de forsvinde?

(Kilde: CBS-rapporten “Effekter & virkningsgrader af markedsføring – Casestudie af tilbudsaviser i detailhandlen”, Berlingske Business, Søndagsavisen og MediaWatch).

GW

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen er grafisk uddannet og har redigeret flere blade om dtp, grafisk produktion og design. Han har i en del år arbejdet som freelance journalist og konsulent og som informationsmedarbejder ved Den Grafiske Højskole og Medit Consult.
Kommentarer

Tilføj en kommentar