Nyheder
Læser nu
Mediers succes kræver tillid
0

Mediers succes kræver tillid

Skrevet af: Jan Eskildsen12. oktober 2017
Print Friendly, PDF & Email

På et tidspunkt, hvor tilliden til traditionelle medier er lav, er tillid ironisk nok den afgørende faktor, som kan understøtter radikale forandringer og fremtidig succes i nyhedsbranchen.
Det fremgår af den netop udgivne World Press Trends 2017-rapport, som er
udgivet af World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) i anledning af IFRA/DCX Expo i Berlin. Den analyserer de data, som er indsamlet fra WAN-IFRAs årlige undersøgelse af mere end 70 lande, ud over indsigter og data fra dets globale datapartnere.

For to år siden skete et fundamentalt skift i nyhedsmediebranchen: læseromsætning blev den største indtægtskilde for nyhedsudgivere. Årets undersøgelse viser en fortsættelse af denne tendens, da 56 procent af avisernes samlede indtægter stammer fra salg af abonnementer (print og digital) i 2016.

Drivkraften til at bygge et loyalt publikum med journalistik i høj kvalitet er uden tvivl tillid, finder rapporten.
“Faldet i tillid er den største risiko, vi står over for som en industri, og alle vores bestræbelser skal være med det formål at få den tilbage,” siger adm. dir. Vincent Peyrègne fra WAN-IFRA. Og han fortsætter:
“Vi plejede at handle i opmærksomhed. Men tillid er vores nye valuta. Ethvert fald i tillid eroderer grundlaget for vores forretning: troværdig, førsteklasses journalistik.”

Resultater til overvejelse
* De globale, digitale omsætningsindtægter voksede med 28 procent (YoY) og en fuld 300 procent fra 2012 til 2016, hvor trenden forventes at fortsætte.
*Læserindtægter udgør nu 30% af den samlede omsætning.
På trods heraf faldt de samlede, globale avisindtægter 2,1 procent i 2016 fra året før, og er faldet med 7,8 procent i de sidste fem år.
* Print udgør stadig den største del læseromsætningen og er fortsat med at vokse med mere end 3 procent i løbet af de seneste 5 år.
* Det estimeres, at prints andel af de samlede indtægter i 2016 var 91,6 procent, en nedgang fra 95,1 procent i 2012.
* Omsætning i print reklamer fortsatte sin tilbagegang, 8 procent i forhold til den foregående periode og ned 26,8 procent i løbet af de seneste fem år.
Digital reklame voksede med 5% fra 2015 til 2016, hvilket fremhæver den løbende udfordring, som udgiverne står over for, med at at generere ikke blot flere digitale indtægter, men også nye indtægtsstrømme for at kompensere tab på print.
(Kilde: pressemeddelelse fra WAN/IFRA).
Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar