Business
Læser nu
Trykt bog fra digitalt medie!?
0

Trykt bog fra digitalt medie!?

Skrevet af: Jan Eskildsen13. november 2017
Print Friendly, PDF & Email
Nyhedsmails og artikler, der skal læses på nettet, ses overalt og er ikke spor nyt. Nyere er det, at et rent digitalt medie tager tryksager i brug for at fejre sig selv. Man fristes til at kalde det en drastisk nyskabelse, at et digitalt medie går så vidt som til at udgive en bog, i hvert fald når det er en bog som den her omtalte.

Bogen fra Quartz: The Objects that Power the Global Economy.

Quartz har fejret deres 5 års fødselsdag som digitalt medie ved at udgive en trykt bog.
Bogen hedder »The Objects that Power the Global Economy« (De objekter, der styrer den globale økonomi).
Bogen er ikke nem at omtale, den skal ses og læses, men det er den værd, og derfor er den også værd at omtale. I hvert af bogens farverige kapitler, som er adskilt af fysisk mindre sider på blankere papir end resten, omtales et objekt, der driver ændringer frem i den globale økonomi.
Historierne bliver fortalt gennem global rapportering, originale fotografier, illustrationer af prisbelønnede kunstnere, bidrag fra visionære forretningsfolk, visualisering af data og interaktive funktioner.

Quartz om sig selv

Quartz blev født i 2o12 som et digitalt nyhedsbureau for forretningsfolk i den globale økonomi. De udgiver intelligent og kreativ journalistik på en forfriskende måde, med et bredt verdensbillede, primært bygget til de enheder, der er tættest på hånden: tabletter og mobiltelefoner. Quartz, der har afdelinger i New York, London, Hong Kong, San Francisco og Washington DC samt journalister overalt fra Johannesborg til Sao Paulo og Paris, når læserne via hjemmesiden qz.com, emails, apps og platformen Atlas (theatlas.com).

På trods af al deres digitale publicering har de valgt, at det digitale medies femårs dag skulle fejres med udgivelse af en trykt bog. og næsten alt personale har bidraget til den kreativt udførte bog, hvis kapitler nærmest er illustrerede essays om hver sit emne, meget afvekslende udført.

Bogen fra Quartz

Hvad er det så for nogle objekter, der styrer den globale økonomi – ifølge den trykte bog, som er udgivet af det digitale medie Quartz?

Kapitlerne er navngivet efter dem, her rå oversættelser;
1, aktiv pixel server, om at se verden gennem en smartphone;
2, reefer (container), om at holde forsyningskæden ved lige;
3, havbund-mine maskine, om ressourcer til den nye økonomi;
4, iris scanner, om sikring af grænser i en post-national verden;
5, gen-sekvenserings-maskine, om optrævling af koden bag alt levende;
6, millisekund, om millisekundet styrke med et eksempel;
7, modafinil, om modificering af sjælen for et mere produktivt liv;
8, Satoshi’s papir, om decentralisering af magt;
9, turbopumpe, om hvordan rummet blev profitabelt;
10, serverfarm, om internettets hjerte;
11, lithium batteri, om energiens fremtid.

Lidt og kun lidt om kapitel 1

Første kapitel fortæller om teknologien bag fotograferende mobiltelefoner. Eric Fossum arbejdede hos NASA med teknologien, og senere – det var i sommeren 1997 – fik den franske software ingeniør Philippe Kahn improviseret en opstilling af kamera og telefon og sendte et billede af sit nyfødte barn til ca 2000 personer via nettet. Det blev det første af sin art, men senere inkorporerede Nokia og Sanyo teknologi til foto i deres mobiltelefoner – Nokia 7650 i 2002, Sanyo SCP-5300 i 2003. Det fortælles, hvordan robotter med »øjne« kan ændre den måde, landmænd arbejder på og vi hører om andre muligheder for udnyttelse.
Bogen er på lidt over 100 sider, og jeg har aldrig før set så mange navne i en bogs kolofon, men dens indhold og design er også i en klasse helt for sig selv.

Ekspansion hos Quartz

Da bogen var udkommet, begyndte Quartz at tilbyde et supplement til deres Daily Brief. Den nye e-mail, kaldet Quartz Obsession, dykker ned i et enkelt emne, som de er besat af og mener, at​ læserne​ også kan være besat af. Et dagligt sidespring til de mest fascinerende hjørner af den globale økonomi. De bruger den til at prøve nye former for interaktivitet, der typisk ikke findes i din indbakke. Abonnenter får det automatisk, og andre kan tilmelde sig. Blandt de behandlede emner har været cider, oliereserver og diamantringe, så man kommer vidt omkring.

I oktober lanceredes en ny udgave, Quartz at Work. Støttet af et team af journalister, vil det udvide dækningen af ledelse, ledelse, karriere og arbejdspladser. Deres historier om de emner er blandt de mest læste blandt læserne, og Quartz at Work har sin egen hjemmeside og sociale kanaler for at gøre det lettere for læsere at spore denne dækning.

De har også Quartzy, som kan hjælpe dig med at organisere, men som senere skal udvide dækningen af liv og kultur. Quartzy’s mission er at hjælpe læserne til at leve godt i den globale økonomi med god smag, etik, sundhed og humor. De vil hjælpe læserne med at bruge tid og dine penge klogt med fokus på den luksus, der gør vores liv rigere, mode, rejser, mad, kultur, design, underholdning, bøger, teknologi og de vigtigere ting som familie, venskaber og trivsel.
(Kilder: Quartz.com og den omtalte bog).
GW
Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar