Nyheder
Læser nu
Ugen der gik – digitale medier
0

Ugen der gik – digitale medier

Skrevet af: Jan Eskildsen4. november 2017
Print Friendly, PDF & Email

I den forgangne uge har digitale medier også fået en del omtale, mere analyserende end kritisk.

Forsøgsvis bringer vi her et lille overblik, da der efterhånden skrives om medier i flere medier…

Jagten på kernelæsere gjorde dem til minoritet, fortæller Offsite Media. Digitale medier har historisk høje læsertal — men kernelæserne fylder mindre end nogen sinde før – et paradoks. Der balanceres mellem at tilfredsstille kernelæserne, der fylder mindre og mindre, og impulslæserne, som har helt andre medievaner og behov end kernelæserne (læsere, der klikker direkte ind på mediet i modsætning til de, der lokkes til især Facebook og Google).

12 store danske medier har fået flere følgere på Facebook, men at aktiviteten hos dem er styrtdykket – »Antallet af delinger er halveret og interaktioner (delinger, reaktioner og kommentarer) er faldet med 21 procent. Eneste lyspunkt er, at der 11 procent flere kommentarer end for et år siden«, skriver Medietrends, der har undersøgt mediernes Facebook-sider, hvor de tilsammen poster 14 opslag i timen døgnet rundt og har næsten tre millioner følgere i alt.  (De 12 medier er:  TV 2 Nyhederne, BT, DR Nyheder, Ekstra Bladet, Politiken, Dagens.dk, Jyllands-Posten, Metroxpress, Berlingske, Dagbladet Information, Børsen og Kristeligt Dagblad.)

De virale nyheder er udviklet af journalistisk lektor Filip Wallberg ved Center for Journalistik ved Syddansk Universitet. Filip Wallberg forsker og underviser i digitale og sociale medier. De virale nyheder.dk indsamler statistik via Google Analytics. På siden finder man de virale nyheder fra de seneste 40 timer. Desuden en liste over Facebooksider fra danske medier, sorteret efter gennemsnitligt antal interaktioner pr opslag de seneste 40 timer – her set status lørdag ved middagstid: 1) Newsner Danmark – 1.305, 2) NOVA – 938, 3) Debatten – DR: 846, 4) Ekstra Bladet: 842, 5) Vild Med Dans: 841, 6) TV 2 ZULU: 813, 7) TV 2 Nyhederne: 809, 8) Dagens.dk: 799, 9) folkekirken.dk: 785, 10) Samvirke: 718.

Det nye danske, sociale medie til mobile enheder, List101, har store ambitioner. De vil skaffe 30 millioner brugere i løbet af det første år. Sidens iværksætter er Robert Hintze med hjælp fra Stig Abildsøe og hans pengekasse (efter salg af firmaet Axcess).

MediaWatch har sammenlignet webtal for de tre erhvervsmedier Børsen, Finans og Berlingske Business, og det viser sig, at  Business.dk i september øgede antallet af besøgende og sidevisninger sammenlignet med samme måned sidste år, mens trafikken hos Børsen og Finans gik tilbage.

Kilder: Offsite.Media, Medietrends.dk, Deviralenyheder.dk, list101.dk og MedieWatch.

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar