Business
Læser nu
En designers erfaringer – også fra en innovativ virksomhed
0

En designers erfaringer – også fra en innovativ virksomhed

Skrevet af: Jan Eskildsen17. januar 2018
Print Friendly, PDF & Email

Udviklingen har nu i mange år flyttet stadig mere kommunikation fra trykte til digitale medier. Det har ført til brancheglidning og til, at bureauer går ind i nye forretningsområder, og at grafiske designere søger nye græsgange.
Vi har talt med grafisk designer Jannike Mogensen, der begyndte som designer af bl.a. logoer og tryksager hos et bureau på Bornholm, men som nu er UX designer hos virksomheden invokers, der har afdelinger i København og Aarhus.
Jannikes forskellige arbejdsopgaver gennem de seneste 15 år fortæller meget om dette, og vi stifter bekendtskab med hendes nye arbejdsplads, der hviler på et bredt erfaringsgrundlag og solide tekniske løsninger, herunder fra Apple og SAP.

Her ses en stor del af medarbejderne hos invokers – Jannike Mogensen ses i første række, nummer to fra højre. Syv medarbejdere er ikke med på billedet. I alt er de 20 i København, 10 i Aarhus og tre i Sverige.

 

GW: Vi mødtes, da du arbejdede hos Konnect i Nexø. Hvilken baggrund havde du inden?

JM: Havde lige afsluttet 3-årig uddannelse som Grafisk Designer. Inden da havde jeg ikke arbejdet inden for branchen. Men jeg har tegnet og været kreativ, siden jeg var barn.

GW: Hvad arbejdede du med der?

JM: – Som designer udviklede jeg visuelle identiteter, logoer, annoncer, brochurer, magasinet Bornholm, cd covers etc. Det var primært design til tryksager. Jeg startede som Grafisk Designer, men blev hurtig ”Art Director” i den forstand, at jeg arbejdede selvstændigt med mine egne kunder og projekter. Derudover var jeg ansvarlig for kvalitetssikring af tryksager, som betød mange spændende rejser til ’trykstart’ i ind- og udland. Jeg husker især en af turene, hvor jeg fik mulighed for at opleve Wien pyntet op til jul. Det var så smukt.

GW: Hvad har du lavet siden?

JM: – Jeg har arbejdet på bureau, inhouse og har også været selvstændig og arbejdet som konsulent. Altid inden for konceptudvikling i felterne grafisk design, reklame og marketing, men også som projektleder. Fælles for alle har været mit fokus på user- og customer experience design. For mig har design altid været mere end en pæn overflade. Der har altid været en konceptuel vinkel, grundet i noget mere strategisk. Jeg har altid haft en stor fokus på, at mit arbejde skulle have en positiv ROI for min kunde, og det skabes bedst ved at designe noget, brugerne vil have. Med tiden er medierne, jeg designer til, jo naturligt overvejende blevet de digitale.
– Min titel er også ændret fra Art Director til UX Designer. Min indstilling er den samme som altid, men selvfølgelig er der både metoder, designregler og tekniske muligheder, der er specifikke for digitale medier.
– De senere år har jeg haft en større interesse i at lave de indledende – og mere strategiske – trin, og overlade User Interface design til andre. UI er en vigtig del af UX, men måske fordi jeg har lavet så mange grafisk design i årenes løb, er det en befrielse at overlade dette til andre og i stedet kunne koncentrere sig om de store linjer og konceptet.
– Ud over at arbejde, valgte jeg i 2011-2013 at tage en kandidat i Digital Design og Kommunikation på ITU. Jeg havde længe ønsket at få en overbygning på min uddannelse, og den har helt sikkert sat skub i min udvikling. Jeg fik nogle super værktøjer med, og fik også slået fast, at det faktisk var proces design, såsom Design Thinking, og business value – inspireret af Business model canvas og Value Proposition Design, jeg brændte for.
– Senest har jeg i 2,5 år arbejdet specialiseret med mobile løsninger, native og hybrid, som UX/UI designer. Jeg har lavet løsninger for spændende kunder som Maersk, Leo Pharma, Qvartz mm Men da jeg som sagt har haft et ønske om at kunne ‘gå væk’ fra UI og koncentrere mig om andre UX discipliner, plus at jeg tænker koncept før medie, var det naturligt at søge nye udfordringer. Og der fandt jeg mit rette match i invokers.


GW: Nu er du så hos invokers, hvad skal du lave der?

JM: Jeg er senior UX designer. Nu har jeg kun været der siden 1. December 2017, men jeg ved allerede, at dette er dét sted, jeg har ledt efter. Design Thinking og User Centered Design er hele invokers’ DNA. I mine tidligere ansættelser, har jeg været lidt alene om denne tilgang. Om end jeg fik rykket min sidste arbejdsplads et godt stykke i forhold til at designe ud fra Design Thinking tilgangen, oplevede jeg næsten altid at jeg skulle forsvare, hvorfor eller om man skulle lave for eksempel research eller brugertest.
Her hos invokers er det en selvfølge. Vi er alle enige om, hvad der skal til for at designe den gode løsning. I stedet kan vi bruge energien på at lære af hinanden, udvikle os og skabe endnu bedre løsninger for kunderne og brugeren. Og det er virkelig en fornøjelse at arbejde i sådan et miljø.
– Dernæst er alle seniorer, så alle er meget erfarne og nogle af de dygtigste inden for deres felt. Jeg ved ikke om det er derfor at det er super nemt at samarbejde og fordele opgaver mellem sig. Jeg er i hvert fald glad og stolt af at være blevet del af dette skønne team.
– Ud over alle de faglige aspekter af virksomheden, er det også en helt speciel arbejdsplads og invokers blev nr. 16 ud af 31 deltagere i Great Place to Work, i kategorien Danmarks Bedste Mindre Arbejdspladser i 2017. Og det er virkelig a great place to work! Vi har en flad organisatorisk struktur og en rigtig god omgangstone. Alle er gode til at rose og værdsætte hinanden. Vi har også masser af plads til grin og sjov i hverdagen. Og vi deler samme ambitioner om at skabe de allerbedste løsninger.
– Fra dag 1 har der været knald på. Jeg har indtil dags dato været to gange i Århus og været med til at planlægge, forberede og afholde workshops à to dage for en stor international kunde med 24 deltagere.
– Inden jeg startede havde mine kolleger været på field research rundt omkring i Verden, og de data havde de struktureret vha affinity mapping. For mig var det så bare om at gå i gang og læse alle observeringer og insights og spørge en masse, så jeg kunne opnå forståelse for brugeren og forretningen. Det er et stort projekt og det er så spændende. Og selv om vi knokler på og især omkring workshop-dagene arbejder virkelig hårdt, er processen en fornøjelse. Det er så fedt når alle brænder for det de laver, og at ambitionen og rammerne er der til at man kan gøre sit bedste. Jeg nyder at kunne bringe mine UX kompetencer i spil, uden gnidninger.

Workshop hos invokers.

GW: Hvor mange år har virksomheden invokers bag sig – og hvad er jeres kompetencer?

JM: invokers blev stiftet i 2006 af Martin Holm Nielsen, Rune Durhuus-Andersen, John Stubbe og Lars Majlund. Lars Majlund valgte i 2014, efter mange gode år, at opsøge nye udfordringer.
– invokers fokuserer på digitalisering og udvikler mobil- og webapplikationer, med fokus på SAP og SAP Cloud Platform kombineret med Apple iOS SDK (Software Development Kit). Visionen er ”To deliver business value through innovative digital solutions with performance and simplicity for the end-user with real time SAP data”.
– Der ligger stor forretningsværdi i at digitalisere processer, der tidligere har været analoge og herudover også at gøre IT løsninger brugervenlige og intuitive, så selv tunge forretningsapplikationer og processer kan understøttes af intuitive brugergrænseflader. Det, der er ved at ske, er at forventningerne til applikationer og processer i både arbejds- og privatliv bliver højere og højere. Medarbejderne er, fra deres private brugsmønstre, vant til at mobilen og ipad’en/tablet’en bruges til alt og er fyldt med brugervenlige apps, som er præcist tilpasset deres behov. Det stiller større krav til virksomhederne og de værktøjer de stiller til rådighed for deres medarbejdere. Dette gælder især når vi taler Y og Z generationer, hvor virksomheder i dag kan have svært ved at ansætte personale/medarbejdere, hvis virksomhederne ikke kan leve op til de nye generationers krav.
– Hos invokers har de/vi specialiseret os i at supportere større virksomheder, der benytter komplekse SAP Cloud Platform systemer og fokuserer især på at have brugeren / medarbejderen i centrum. Ved dette fokus får man som virksomhed ikke kun medarbejdere, der er mere tilfredse i deres daglige arbejde, man får også optimeret forretningsprocesserne og opnår store økonomiske fordele på grund af eksempelvis både mere effektive medarbejdere samt tidsoptimeringer.
– De komplekse SAP systemer kombinerer vi så med Apples populære, kraftfulde og brugervenlige brugergrænseflade og sikrer dermed højst mulig brugeraccept og adoption rate.

GW: Arbejder I på en speciel måde?

JM: Måden hvorpå vi udvikler disse applikationer, er også ret unik. Vi arbejder med konceptet Design Thinking, som invokers har videreudviklet og kalder Effective Design Thinking. Det er en agil metode afstemt efter principperne i Design Thinking, SCRUM og Contextual Design og tager afsæt i brugeren.
– Vores forløb indebærer blandt andet en grundig field research, hvor vi sørger for at sætte os ind i og forstå virksomhedens og brugerens nuværende situation og processer. Herefter afholder vi to workshops med repræsentanter fra virksomheden – i form af både IT-ansvarlige, ledere og de medarbejdere, der skal benytte den pågældende applikation. På den første workshop arbejder vi med ’Problem Space’, hvor alle repræsentanter får mulighed for at komme med deres input til og vinkel på forskellige problemstillinger. Den næste workshop hedder ’Solution Space’ og her deltager samme repræsentanter som på workshop 1, men her fokuserer vi på at finde løsninger på de problemstillinger vi fandt under workshop 1.
– Vi har i 2017 kørt et Effective Design Thinking forløb med Vestas og efterfølgende, i samarbejde med dem, udviklet deres nye mobilløsning Vestas SitePlanner , som er til dag-til-dag planlægning af deres arbejde i forbindelse med opførelse af vindmølleparker. Her var var en stor del af invokers ovre på Apple’s hovedkontor i Californien for at lære mere om Apple/SAP samarbejdet.
– Vores UI/UX team udforskede mulighederne og fandt ud af hvordan hele UI’et og UX’en skal sættes sammen for at sikre den bedste brugeroplevelse med det nye SDK. De afholdt møder/workshops med Apples UX afdeling og herudover deltog også folk fra SAP.
– Turen handlede om at vi havde startet projektet med Vestas, som nogle af de første, der gjorde brug af det nye Apple/SAP samarbejde og derfor ville Apple gerne møde os og se om de kunne hjælpe os med UX. Det vil sige se hvilke problemer vi måtte have, og se om de kunne gøre noget ved det i API’et direkte, i stedet for at vi selv skulle sidde og blive udfordret af eventuelle problemer.

Casen står der mere om her:  http://invokers.dk/case/vestas-oneplan/

– Generelt for hele forløbet, gælder det at vi hos invokers ønsker at sætte fokus på at skabe trygge rammer for deltagerne på vores workshops. Det er vigtigt for os, at folk føler sig tilpasse og velkomne. Det handler om at lade folk vide at alle deltager på lige vilkår og at alle ideer er velkomne. Og det er endnu en nøgle i processen, at skabe et kreativt rum, der inspirerer til ideer.
– Vi har Design Thinking Studios i både Aarhus og København, som vi bruger både til Design Thinking workshops og til møder i det daglige. Her har vi vægge man kan tegne på, således at hvis man eksempelvis har en idé til en løsning, så kan man tegne den i stedet for at forklare den med ord. På den måde skaber man også et bedre link til både UX’ere/UI’ere og udviklere, som skal sidde og lave løsningen i sidste ende.

Væggen er fyldt med findings fra field research – det kom der mange ideer ud af.


GW: I nyhedsbreve og andre steder ser jeg at AI og UX er hotte emner – og det er også noget I pusler med. Hvorfor skal man lægge vægt på UX?

JM: – Når man skal skabe noget der er intuitivt, så handler det om at forstå 3 ting:
1: Hvad er det for en forretningsproces brugeren er sat i, hvad er det forretningen vil opnå ved at give brugeren de forskellige, konkrete arbejdsopgaver/arbejdsprocesser? Kan man re-designe disse processer, så den er mere logisk og værdiskabende, for både medarbejderen og virksomheden? Kan man vende rundt på rækkefølgen på nogle ting, og dermed, blot ved få simple ændringer, skabe væsentlig værdi for alle parter?
2: Teknologidelen er naturligvis et vigtigt punkt. I gamle dage handlede det om firewalls og om data i forskellige tabeller. Men i dag er der nærmest uendelige digitale muligheder, Augmented Reality, Apple’s Siri og chatbots.
3: Når man så har besluttet sig for hvilke digitale muligheder man vil benytte sig, så begynder man at arbejde med UX og UI. Kombinationen af en brugervenlig interface og at løsningen er nem at bruge, er det der gør at noget dømmes intuitivt af en bruger. Og dette er noget der sker inden for få sekunder. Måden hvorpå vi faciliterer det her og får det frem, er at vi har udviklet Effective Design Thinking som nævnt ovenfor, som er målrettet udvikling af digitale løsninger.

GW: Hvad med chatbots, har de en stor fremtid for sig, som nogen mener? også i grafiske (service-) virksomheder?

JM: – Egentlig kan jeg bedre lide termen conversational UI end chatbot, for det siger mere om oplevelsen for brugeren. Endnu er de fleste ikke så avancerede, men principielt bygget op efter et ”decision tree” (If, then…). Men jo, jeg mener bestemt, de er kommet for at blive, kan bruges i mange forskellige scenarier og kun bliver mere intelligente med tiden.
– Et eksempel hvor jeg har foreslået en chatbot løsning, var til en kunde, der ønskede at medarbejderne skulle kunne tilgå HR håndbogen via mobil. Den umiddelbare løsning ville være, at man kunne søge sig frem og få en liste af søgeresultater. Men at finde HR information mener jeg bestemt kunne gøres nemmere og sjovere med en chatbot, så det designede jeg et forslag på. Den havde også en personlighed i måden den kommunikerede og så lagde jeg op til muligheden for at inkludere svar med anden info end bare det brugeren spurgte på. Det kunne være en fun-fact eller noget organisationen gerne ville kommunikere ud – men i relation til det søgte emne, så man fastholdt det relevante.
– Risikoen ved at vælge nogle traditionelle UI/navigations løsninger til ’kedelige opgaver’, at folk alligevel ikke bruger dem. Og at de så i sidste ende, for eksempel i dette tilfælde, alligevel bare kontakter HR afdelingen direkte.
– En anden fordel med chatbots er, at de kan integrere med andre systemer. Hos invokers har vi fx integreret en chatbot i Slack (som vi bruger flere gange dagligt til intern kommunikation), der kan registrere vores tid i et andet system. Et andet dansk firma har lavet en chatbot, der på forhånd spørger medarbejderne, hvem der kommer om fredagen og bestiller derefter morgenbrød hos KringleExpressen ud fra reelt deltagerantal.
– I forhold til anvendelse også i grafiske (service-) virksomheder. Man kunne jo bruge dem til at modtage bestillinger og yde kundeservice 24-7. Igen, hvis man husker på, at man nemt kan lave dem ud fra princippet ”decision tree”, så kan alt, der kan struktureres på den måde, laves til en chatbot. Dette er også det man kalder Machine learning, hvor man skal give data til maskinen. Nogle chatbots kan selv lære ud fra data og bliver dermed klogere, det er hvad man kalder deep learning. Zendesk udbyder fx en kundesupport chatbot, med deep learning (Answer bot).

GW: Tak for din tid og de mange spændende informationer om din arbejdsplads!

JM: Selv tak!

 

 

 

 

Hvordan var artiklen?
Love It
100%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen er grafisk uddannet og har redigeret flere blade om dtp, grafisk produktion og design. Han har i en del år arbejdet som freelance journalist og konsulent og som informationsmedarbejder ved Den Grafiske Højskole og Medit Consult.
Kommentarer

Tilføj en kommentar