Nyheder
Læser nu
Oprydning på vej inden for digital reklame
0

Oprydning på vej inden for digital reklame

Skrevet af: Jan Eskildsen8. september 2017
Print Friendly, PDF & Email

Enhver i reklamebranchen ved, at Mark Pritchard fra den amerikanske forbrugsvaregigant Procter & Gamble har stor indflydelse. Det har chefen for markedsføringen af Procter & Gambles mere end 50 mærkevarer, med ansvar for deres markedsføringsbudget på 2,4 milliarder dollars. Procter & Gamble ejer flere varemærker i milliardklassen som f.eks. Gilette, Head & Shoulders, Gucci Perfume, Hugo Boss Perfume, Pampers, Oral-B, Braun etc.

Under et ledelsesmøde i Interactive Advertising Bureau i januar måned fremlagde Mark Pritchard sine synspunkter om fremtiden. Procter & Gambles digitale reklamepartnere –  duopolet mellem Google og Facebook og agenturer – har fået et års ultimatum, der fastslår, at de skal rydde op i deres praksis og spille efter megabrandets regler, hvis ikke de vil risikere at miste penge i 2018 fra landets største annoncør.
De skal løse det voksende rod inden for digital reklame som svindel, mærkevaresikkerhed og gennemsigtighed, mediarabatter og mangel på standardiserede, digitale måleinstrumenter.

P&G vil ikke længere betale for digitale medier, ad-tech virksomheder, agenturer eller andre leverandører, for tjenester, der ikke overholder de nye regler. De har fået masser af varsel, mere end et år, så derfor vil P&G ikke spilde tid og penge på en kedelig medieforsyningskæde. Andre bør følge med i kravet om oprydning, mente han og sagde at man ikke skulle acceptere nogen undskyldninger.

Pritchard mener, at der er mindst 20-30 procent spild i medieforsyningskæden på grund af manglende oversigt, uigennemsigtige kontrakter, ikke-gennemsigtig måling af input, bedrageri samt at annoncer vises på usikre steder. Kort fortalt mener han, det er på tide, at industrien vokser op og begynder at overholde fælles standarder.

Næste uge afleverer Pritchard sit budskab i Køln i sin keynote-tale på Dmexco, et af ​​Europas førende ad-tech arrangementer. Pritchard er ikke alene med sine meninger. Mens bekymringer over mangel på gennemsigtighed og klare målestandarder fra platformene svulmer, overvejer chefer fra en håndfuld af verdens største annoncører, hvor og hvordan de vil bruge deres milliardstore digitale budgetter – herunder Bank of America, Chase, Johnson & Johnson og Unilever.

Ifølge andre kilder vil Facebook ved samme lejlighed afsløre nye værktøjer og politikker for annoncører, for at leve op til krav om mærkevaresikkerhed – et tegn på, at de største digitale spillere i verden lægger stor vægt på Pritchards budskab.

(Kilder: Advertising Age og Adweek).

I øvrigt: Siden alle EU-borgere i 2014 kunne kræve skadelige links fjernet fra søgemaskiner har Google fjernet 9.000 søgeresultater i Danmark og 800.000 i Europa. (Kilde: Journalisten).

 

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
100%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar