Nyheder
Læser nu
Overdriver Facebook dine målgrupper?
0

Overdriver Facebook dine målgrupper?

Skrevet af: Jan Eskildsen11. september 2017
Print Friendly, PDF & Email

Overskriftens spørgsmål synes at være relevant efter en del af den kritik, der har været rejst af dem og andre udbydere af digitale annoncer.
Forleden omtalte vi, at marketingchefen hos Procter & Gamble kræver, at udbyderne af digitale annoncer nu begynder at opføre sig som voksne og spille efter anstændige regler.

Et af de forhold, som facebook er blevet kritiseret for – og stadig kritiseres for – er deres overdrevne angivelser af, hvor mange man kan nå ud til ved at annoncere hos dem.
For ikke så længe meddeltes, at de når ud til 1,5 million svenskere mellem 15 og 24 år. Hvilket må siges at være ’godt klaret’, da der kun er 1,2 millioner svenskere i den aldersgruppe.

Siden har deres reklamechef fortalt, at de er i stand til at nå 41 millioner amerikanere mellem 18 og 24 år.
Her er problemet så, at der kun er 31 millioner amerikanere i den alder.
Facebook når altså 10 millioner ikke-eksisterende 18-24-årige.

Lidt værre er det dog, at de angiveligt når 60 millioner 25-34 årige, da der kun er 45 millioner i den aldersgruppe.

Nu er det nok de færreste danske virksomheder, der har behov for de helt store grupper, men når man får at vide, hvor mange man kan nå ud til ved at booste sine annoncer eller opslag, skal man måske tage det med et gran salt – i hvert fald er det tilrådeligt at undersøge nærmere, hvordan tallet kan kontrolleres.

Blogger og forfatter Bob Hoffman mener, at det eneste område, hvor Facebook kan overgå deres brug af data, er deres sprogbrug. Da de blev bedt om at forklare, hvad han kalder »bullshit«, svarede de dette om deres tal: »De er designet til at estimere, hvor mange personer i et bestemt område, der er berettiget til at se en annonce, som en virksomhed kan køre. De er ikke designet til at matche befolknings- eller folketællingsoverslag.« – OK, så ved vi det.

(Kilde: The Ad Contrarian, Bob Hoffman).

Hvordan var artiklen?
Love It
0%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar