Business
Læser nu
Sporing af vores færden på nettet kan stoppes
0

Sporing af vores færden på nettet kan stoppes

Skrevet af: Jan Eskildsen22. september 2017
Print Friendly, PDF & Email

Du kender det: Siden du tilfældigvis fik øje på en annonce for et nyt TV og klikkede på den for at læse noget om specifikationer og priser, har du set reklamer for TV-apparater på din skærm hele tiden på de portaler, som indehaverne har givet plads til annoncer.

Ikke mindst sker dette på facebook, hvilket har været omtalt i debatten om medierne og deres fremtidige muligheder.

»Folk bruger sociale medier til at dele ting om deres liv med hinanden. Og lad os se det i øjnene – annoncer er irriterende i den sammenhæng.«
(Mark Pritchard, Procter and Gamble).

Det er der andre end Pritchard, der synes, og nogen har faktisk også gjort noget ved det, idet de har installeret en AdBlocker til deres browser. Det har så fået nogle medier til at installere software, der kan »se«, om den besøgende på deres platform har en ad blocker og så forhindrer de vedkommede i at læse på siden. Vi skal pinedød se på annoncer. Nu vil Apple hjælpe de brugere, der er trætte af reklamer for alverdens produkter, de ikke er interesserede i, eller noget de allerede har købt.

Apple har forberedt, at den nye udgave af browseren Safari til iOS og macOS indeholder en ny teknologi, der gør det muligt for brugeren at blokere cookies. Apple kalder teknologien »Intelligent Tracking Prevention«.

Apple mener »… brugerne føler at tillid er brudt, når de spores, og privatliv følsomme data om deres aktivitet på nettet indsamles til formål, som de ikke har accepteret.«

Det fik forleden seks virksomheder inden for handel og markedsføring til at offentliggøre et brev, hvori de beder Apple om at genoverveje deres planer om den nye teknologi.

Det sker blandt andet med disse ord: »Apples ensidige og tunghåndede tilgang er dårlig for forbrugernes valg og dårligt for det reklame-understøttede online-indhold og -tjenester, som forbrugerne elsker … Blokering af cookies på denne måde vil drive en kile mellem annoncører og deres kunder, og det vil gøre reklamer mere generiske og mindre rettidige og nyttige.«

Er det dårligt for os brugere, at vi ikke tvinges til at se reklamer hele tiden under vores færden på nettet? Det skal man nok være reklamechef for at mene.

Apple mener, at folk har ret til privatlivets fred – »Safari var den første browser til at blokere tredjeparts cookies som standard, og Intelligent Tracking Prevention er en mere avanceret metode til beskyttelse af brugernes privatliv,« skrev Apple i en erklæring til The Loop, hvorfra også det følgende er hentet:

»Teknologi til sporing af reklamer er blevet så omfattende, at det er muligt for firmaer, der arbejder med dette at genskabe størstedelen af en persons historik på nettet. De oplysninger er indsamlet uden tilladelse og bruges til målretning af annoncer, der så følger folk rundt omkring på nettet.

Den nye funktion til intelligent forebyggelse af sporing registrerer og fjerner cookies og andre data, der bruges til denne sporing på tværs af netsteder, hvilket betyder, at det hjælper med at gøre en persons browsing privat. Funktionen blokerer ikke annoncer eller forstyrrer legitim sporing på de websteder, som folk faktisk klikker på og besøger.«

»I iOS 11 kan man slå den nye funktion til og fra ved at gå til Settings-> Safari-> Prevent Cross-Site Tracking. I macOS High Sierra, kan den tilgås i punktet Preferences i Safari appen, vælge Privacy, og så vælge “Prevent Cross-Site Tracking.”

(Kilder: MacRumors, The Loop).


(Illustration: The MarketingSherpa, link . )

Hvordan var artiklen?
Love It
100%
Interested
0%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar