Premedia
Læser nu
Korrekt gengivelse af hudtoner
0

Korrekt gengivelse af hudtoner

Skrevet af: Jan Eskildsen13. december 2016
Resume
Brugen af RAW filer er steget i de senere år, og kalibrering er blevet mere almindelig til kameraer, monitorer og printere. Diskussionen om emnet har været vidt omkring og har inkluderet producenter af instrumenter og kameraer, dermatologer, producenter af kunstige lemmer, medicinske illustratorer og et antal fotografer.
Artikel
Print Friendly

Oversættelse af: Jan Eskildsen | je@meditconsult.dkk

Som mennesker er vi indstillet til at genkende visse farver, hvis præcise udseende vi er mere kræsne overfor – de såkaldte kendte farver. Hud er en kendt farve and its pleasing portrayal in an image er af meget stor vigtighed.

Why Accurate?

Der er forskel mellem en præcis farve (som i et billede depicting en medicinsk diagnose) og en behagelig pleasing. Her bevæger vi os ind i kulturelle præferencer. Mens lys hud generelt er foretrukket i mange kulturer, er meget bleg hud kun værdsat af specielle etniske grupper. Lad os ikke stikke noget under stolen, vi taler om seksuel tiltrækning her – det er grunden til at mange ønsker at se flatterende ud på et portræt.

Et af de udsagn, vi er stødt på, er “rigdom lysner huden”. Det passer for etniske grupper, der normalt er mere mørkhudede, men de fleste europæere foretrækker et mere solbrændt udseende. Overgangen mellem at se solbrændt ud og se tacky ud er fin movable, specielt med de nuværende kampagner for at reducere  exposure to skadelige uv lys.

I dag er folk generelt mere opmærksomme på faren for hudkræft og en meget mørk teint kan af andre opfattes som et tegn på ignorans, en smule billigt. I den anden ende af skalaen holder de mørkhudede etniske grupper sig uden for solen for stadig at være så blege som muligt.

Man ser ikke studenter spadsere rundt under parasoller på et universitet i London, men det du du helt sikkert i Kuala Lumpur. Tænk også på, at da Khmer Rouge havde gang i deres revolution, rådede de akademikere til at gå ud i markerne og få sol – bleghudede mennesker blev anset for at være en del af overklasserne og blev oftere myrdet.

Filmproducenter har endlessly pursued the accurate reproduktion af hudtoner. Man skiftede fra ortokromatisk til pankromatiske film, og emnet har hele tiden været fremme i reklamer. Her er nogle eksempler fra et Fuji katalog i 1994, hvor man kunne læse om “reproduktion af naturlige hudtoner med subtle shades”; “reproducerer meget præcist et bredt udvalg af hudtoner”; “ideel til bryllupper, portræt og fotografering af mennesker til almene formål”; “den mest livlige reproduktion af farver og rige hudtoner” samt “sensuelle hudtoner”.

Bemærk nøgleordene her; naturlig, sensuel, rig, akkurat, subtle. Hvad betyder alt dette?

Digitalteknologi har gjort det nemmere at rense ud i hudtoner, hvis der er grund til det. Mens digital teknologi er mere præcis til at vise de fleste hudtoner, medfører det også en risiko for, at man bevæger sig for langt væk fra det optimale, hvis man ingen erfaring har. Dertil kommer andre problemer med digital fotografering i forhold til reproduktion fra sølvbaserede film – mere om dette senere.

 

Hvad er egentlig hud?

Huden er det største organ i den menneskelige krop. Den holder alt det ude, som den skal, og alt det inde, som den skal. Den er vandtæt, når den skal være det, så vi ikke går i opløsning, når vi er i bad, men ikke vandtæt, når vi har brug for at svede for at komme af med varmen.

Selv om det ikke er hensigtsmæssigt at dykke ned i medicinsk videnskab her, har vi brug for nogle få pointers. Huden er sammensat i en struktur, som består af tre lag – et såkaldt subkutant tissue (underhuden), dermis (læderhuden), og epidermis (overhuden). Hudens overflade er mat i sig selv, fordi det allerøverste niveau er dækket af døde celler, som ikke  medfører nogen ordinær reflektion. Hudens glans kan skyldes sved, skin oil eller et lag af kosmetisk creme.

Udseendet af den matte huds farve skyldes påvirkning af den lysfiltrering som sker i tre væsentlige farveagenter: melanin i epidermis (overhuden), caroten i dermis (læderhuden) og det subkutane fedtlag (underhuden) samt blodårerne i læderhuden. Melanin er et brunt pigment og caroten giver en orange farve. Hæmoglobin (en bestanddel af blod) kan producere to forskellige farver: hvis hæmoglobinet er is oxygenated (oxyhemoglobin), er farven rødlig eller pinkagtig i modsætning til, når det er deoxygenated (reduceret haemoglobin) hvor farven er blålig.

Som de fleste naturlige objekter, har også huden variationer, hvilket i dette tilfælde væsentligst styres af mængde, density og distributionen af melamin. Under overfladen er der farvede partikler, som interagerer med lys og derved producerer scattering og colouration.

Variationen på en person kan være ret markant, freckles being det klassiske eksempel. Der er også forskelle rundt omkring på kroppen. Produktion af melamin gør en persons hud mørkere for at beskytte vedkommende mod de skadelige effekter, som solens uv-stråler kan påføre. Af samme grund indeholder fodsålerne og håndfladerne mindre melamin og er mere lyserøde. Mængderne af melamin varierer med etnicitet og korresponderer groft sagt med følgende variationer:

  • Lyshudede kaukasere 1-3%
  • Solbrændte kaukasere og middelhavsfolk 11-16%
  • Mørkt pigmenterede afrikanere 18-43%

L Lysheden udtrykkes normalt som en procent

a the rødness til grønness of a colour

b the gulligness til blueness of a colour

Der er enorme fordele ved at separere værdierne for lyshed i en farve fra dens kulør og mætning, hvilket er, hvad du kan gøre ved at bruge Lab værdier. Hvis variationerne i forskellige dele af kroppen, vil værdierne for a og b forblive mere konstante rundt om i billedet, hvilket may be lit is cross lighting. I dette tilfælde kan den mørke side af ansigtet have en anderledes L værdi, men næsten identiske a og b værdier til den lyse side.

Der er en anden fordel ved Lab. Koncentrationen af melamin styrer “tan” of a skin colour ved ændringer i a værdien L værdien. Blodet flyder og koncentrationen af blod vessels close to the surface effect the Lab b value. However just to confuse matters there are several types of melanin; a red and yellow sort. Rød melanin is higher in Irish, Danish and Dutch populations which also colour red hair red! Within these variations, the presence of carotene (which is orange) influences the tone where den er lagret i det subkutane fedt og denne underliggende variation giver hud dets variable struktur og tone. Koncentrationen af carotene koncentration kan blive påvirket af diæt – du husker måske den lille pige, der blev orange efter at have drukket alt for meget af en proprietær orangedrik.

Det problem, som fotografer har er at man er nødt til at distillere al denne farvevariation og conjure up et billede, som er behageligt at se på. For at gøre dette, må vi have nogle praktiske retningslinier for, hvordan farve bør juteres for at opnå et particular “look”.

 

Analyser af hudtoner

Ifølge noget forskning, under normal, flat beslysning, ligger de fleste kaukasiske hudtoner inden for det omfang, som vises nedenfor i  for hovedsageligt un-tanned dele af kroppen. Disse er lavere end værdier vi oplever i “behagelige” portrætfotos og lidt lavere end det gennemsnit, som er kalkuleret af McCamy til det originale Macbeth kort (66%, 14, 17).

  • L 62-72%
  • a 2 – 10
  • b 11 – 22

Den nyeste Macbeth Colour Checker SG har 14 ekstra patches af “skin” tones, som har a og b værdier i området fra 11-28 (a) og 17-39 (b). Disse er plottet på en graf langs med vores originale test ark, som benyttes i farve audit processen til Paper Chase.(???) Vær opmærksom på, at SG tonerne er mere mættede og mere gule (tanned) end nogen andre værdier. For fuldstændighedens skyld har vi også tilføjet hudtonerne for nyfødte infants, som er fundet i et medicinsk forskningspapir. Som du sikkert forventer.

Hos Professional Imagemaker har vi altid relativt få problemer med at skelne billeder med farver, som ikke er korrekte, with prints, kan vi altid resort to dropping them under spektro for confirmation. Vores monitorer er kalibrerede til en gennemsnitsfejl på mindre end 1 AE overall og på vores vigtigste arbejdsstation, the errors for Macbeth Flesh tones are 1.39 for dark flesh and 0.62 for light flesh. First of all though here is our test workflow.

  1. We always shoot RAW
  2. We always use a Macbeth Color Checker (24 Swatch) (and also the new SG variant)
  3. We start by neutralising the image with the eyedropper to bring the colour temperature to the correct value for the scene.
  4. With the image opened into Photoshop as an Adobe RGB file, we set our Info Palette for Lab and HSB readouts.

We scan over the image with the eyedropper set to 5×5 Pixels looking to see if most of the exposed skin lies between 16° and 24° on Hue angle. At this stage we usually ignore the saturation value. We also avoid problem areas of an image eg.

Hvordan var artiklen?
Love It
67%
Interested
33%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen blev udlært typograf 1968 og litografisk trykker i 1971, siden efteruddannet på Den Grafiske Højskole (fra 2008 Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og på Den Journalistiske Efteruddannelse.
Kommentarer

Tilføj en kommentar