Forside » Ikke kategoriseret
Loop Sidebar Left
Ikke kategoriseret
Seneste nyheder
 
Læs mere
16. oktober 2017

Medievirksomheder skal definere sig som teknologivirksomheder

To ord kan opsummere de bedste lektioner fra udgivernes møde i Berlin i den forgangne uge: kunstig intelligens (Artificial Intelligence). Eller for at være endnu mere specifik, robotjournalistik. Alle talere berørte dette tema, hvis de ikke brugte hele deres tale til at diskutere AI fra et andet perspektiv.

Michael Hirschbrich berørte temaet allerede under indledningen til mødet, da han diskuterede, hvordan AI forstyrrer mediebranchen. Han sagde klart, at medievirksomheder skal begynde at definere dem selv som teknologivirksomheder. Det fortæller Mary-Katharine Phillips fra Twipe i sin omtale af arrangementet.

Michael Golden fra New York Times fortalte, at deres [...]

75
 
Læs mere
12. oktober 2017

Mediers succes kræver tillid

På et tidspunkt, hvor tilliden til traditionelle medier er lav, er tillid ironisk nok den afgørende faktor, som kan understøtter radikale forandringer og fremtidig succes i nyhedsbranchen. Det fremgår af den netop udgivne World Press Trends 2017-rapport, som er udgivet af World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) i anledning af IFRA/DCX Expo i Berlin. Den analyserer de data, som er indsamlet fra WAN-IFRAs årlige undersøgelse af mere end 70 lande, ud over indsigter og data fra dets globale datapartnere.

For to år siden skete et fundamentalt skift i nyhedsmediebranchen: læseromsætning [...]

195
 
Læs mere
7. oktober 2017

Bogsalg og bøgernes læsere i året 2016

Bog- og Litteraturpanelet offentliggjorde i september 2016 sin rapport – om ”Bogen og Litteraturens Vilkår 2016”.

Det fremgår, at produktionen af ny dansk skønlitteratur på tryk er steget med mere end 50% siden 2009, mens produktionen af oversat skønlitteratur og faglitteratur cirka var på niveau med 2009, dog med en svag fremgang for dansk faglitteratur. For trykte bøger var der samlet set en svagt stigende tendens, og antallet af udgivere stiger fortsat, bl.a. drevet af selv- og medudgivere.

Lydbøger havde overhalet e-bøger, både i forlagenes omsætning og i antal udlån via E-Reolen. Salget af e-bøger var fladet ud, med et svagt fald til følge. 60% af danskerne [...]

150
 
Læs mere
22. september 2017

Sporing af vores færden på nettet kan stoppes

Du kender det: Siden du tilfældigvis fik øje på en annonce for et nyt TV og klikkede på den for at læse noget om specifikationer og priser, har du set reklamer for TV-apparater på din skærm hele tiden på de portaler, som indehaverne har givet plads til annoncer.

Ikke mindst sker dette på facebook, hvilket har været omtalt i debatten om medierne og deres fremtidige muligheder.

»Folk bruger sociale medier til at dele ting om deres liv med hinanden. Og lad os se det i øjnene – annoncer er irriterende i den sammenhæng.« (Mark Pritchard, Procter and Gamble).

Det er der andre end Pritchard, der synes, og nogen har faktisk også gjort noget ved det, idet de har [...]

400
 
Læs mere
20. september 2017

Globaliseringens svøbe (2) dagbladenes fremtid

»Den danske dagbladsbranche står med et ben i graven. Men de ville allerede ligge under jorden, hvis det ikke var for den massive statsstøtte på over én milliard kroner, som bladene modtage … De danske dagblade bliver ikke holdt i live af læsere, men af portostøtte og momsfritagelse«.  (Fra undersøgelse, som Den Grafiske Højskole udarbejdede for Danske Dagblades Forening – dr.dk, 2000).

Fagbladet Journalisten interviewede i september 2016 journalisten Karen Thisted. Med baggrund i udviklingen på mediemarkedet sammenlignede hun branchen med Titanics forlis: »Hele den verden, vi er i nu, er en kæmpe luksusfærge – og det går ikke. Det går ned.« De unge [...]

125
 
Læs mere
19. september 2017

Globaliseringens svøbe (1)

Slots- og Kulturstyrelsens rapport »Mediernes udvikling i Danmark. Globaliseringen af den danske mediebranche« blev for få dage siden omtalt i dele af dags- og fagpressen, men vil også blive omtalt her i den kommende tid.

Rapporten omtaler de udenlandske aktører, der påvirker den danske mediebranche, og det gør den fra fire vinkler, henholdsvis et teknologisk, et forretningsmæssigt, et journalistisk og et bredere samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv. Med de positive briller må man hilse rapporten velkommen, med de kritiske briller må man sige: det var på tide. Forordet til rapporten indledes som følger: “Hvis der er to ord, der ubetinget definerer vores tid, [...]

325
Grafisk Workflow artikler
 
 
 
 
 
Sociale medier
SOCIALE MEDIER