Web & ePub
Læser nu
4 veje til digital publicering
0

4 veje til digital publicering

Skrevet af: Carsten Blichfeldt25. januar 2017
Resume
For ti år siden, var det online (flash animerede) bladre magasiner der stormede frem. Flere danske udviklere var hurtigt på banen med bladre-katalog løsninger og fik etableret løsninger til dette og flere af de firmaer eksisterer den dag i dag.
Artikel
Print Friendly

Af: Carsten Blichfeldt | cb@meditconsult.dk

Hvad stiller man op som bogudgiver, bladforlag, produkt- eller brand virksomhed? Publicering er en krævende disciplin i et mere og mere broget marked, mobilerne fortsætter med at stjæle timer af vores hverdag og selvom tablet salget på retur efter højdepunktet i 2014 på over 200 mio enheder, så bliver der stadigt solgt omkring 160 mio enheder om året. Hvilke formater er de mest interessante og hvordan adskiller de sig.

Går vi 10 år tilbage, så blev E-bøger blev for alvor interessante, da Amazon satsede massivt på dem. Ideen om et digitalt format ”Mobi” der kun kunne læses på Amazons egen ebogs læser, Kindle var genialt. Og eftersom de i forvejen var verdens største online boghandel, var det oplagt at tage det spring.

Nu blev digital publicering for alvor et marked der vakte interesse for udgiverne. Selvom det også satte forlagene i et splittet situation, fordi Amazons prispolitik tvang udgiverne til at prissætte bøgerne meget billigt, ønskede udgiverne en højere pris måtte de betale en større andel til Amazon, som betød at prisen skulle hæves betragteligt for at få et større udbytte.

De fleste online aviser tjente penge på annonceklik og havde ikke fundet den ideelle betalingsmodel til online indhold endnu.

I 2010 kom Apple med deres iPad og muligheden for at få sit magasin tilgængeligt i Apples Newsstand gav udgiverne vilde drømme om profit!

I denne artikel kommer vi ind på de fire mest anvendte digitale formater til publicering..

Digital publicering

Smag på udtrykket! – Hvad er egentligt kendetegnet for digital publicering, er det når en publikation kan købes?, downloades?, noget med bladre effekt? Eller et fast format, der er printbart, eller en epub?

Allerede før Internettet, har digital publicering eksisteret. Måske har du engang modtaget en CD fra et andet forlag, med PDF filer der kunne læses på skærmen, eller printes.

Internettet er i sig selv en publicerings revolution og en hjemmeside er jo også digital publicering, uanset om der er interaktivitet andet end links.

PDF formatet har haft sin æra – og er stadig en de facto standard der ikke er til at komme udenom. Men med den eksplosive udvikling af mobile enheder, bliver formatet udfordret på det kraftigste, og selvom PDF i dag kan vises i de fleste browsere, så er det ikke læsevenligt på en mobil, det er ikke dynamisk.

Online bladre format

Online publikationer med bladreeffekt blev hurtigt detailhandlens kæledægge. Hvor var det dog smart med den lækre bladre-effekt ofte suppleret med en bladre lyd. Udbyderne af software der kan formatere dine pdf filer til dette format er mange.

Man uploader PDF filen, der kan tilføjes en navigationslinje og bladre effekt, det hurtigt og simpelt, og det vises i de fleste browsere visningen af formatet uden plugins.

Aktualitet

Mængden af bladre magasiner/kataloger er stadig overvældende, da teknologien er super enkel og billig. Så er det en løsning der appellerer til mange. Men den er godt udfordret pga. af mindre mobile enheder, hvor løsningen slet ikke er ideel.

Fordele

Det stadigt nok den billigste og enkleste vej til at publicere en brochure, katalog magasin. Det kan åbnes på stort set alle enheder, uanset om det er læsevenligt eller ej. Det så simpelt at modtageren ikke behøver yderligere instruktioner eller særligt software. Hvilket er en stor fordel.

Man bliver heller ikke mødt med en læsevejledning, som i visse app udgivelser.

De fleste systemer giver dig også læse statistik som f.eks. hvilke artikler er læst, hvilke links er der klikket på mv.

Ulemper

Den mobile udvikling, sætter også sine begrænsninger, da en A4 side i en PDF aldrig bliver læsevenlig på en mobil.

Er det et betalingsmagasin vil kræve det oprettelse af abonnementshåndtering og betalings-login.

Teknologien

PDF filen bliver konverteret til billeder der kan vises i browseren, hertil kan tilføjes video overlays, indkøbs funktionalitet, brugerflade og søgefunktion.

Flasheffekterne er dog for længst skiftet ud med HTML5 for de bedste af løsningerne. Eksempelvis iPaper og Uniflip leverer disse løsninger.

Der findes også overbygninger til bladre formatet, f.eks. vises Ekstra Bladet som en bladrefil, men når du klikker på en artikel, kommer teksten op i HTML f.eks. Visiolink har sådan en løsning og er meget læsevenligt, du kan søge i teksten og ændre skriftstørrelse.

 

       

Artikellayout i Ekstrabladets app set på iPad Mini
Artikel i læse venligt HTML5 format efter tap på artikel.

Salgbarhed

Online magasiner i ”bladre formatet” findes i anvendes i stor udstrækning, til markedsføring men også inden for magasiner og aviser.

Prisen for magasiner i dette format sjældent matche den printede udgave, og oftest er der gjort meget lidt ekstra ud af den digitale udgave.

Amerikanske Zinio.com har skabt en salgsportal for bladre magasiner og tilbyder over 5000+ titler fra diverse bladhuse.

Hos Danmarks største magasinudgivere har man masser af bladre magasiner men de er lagt ind i en App. Med andre ord den enkleste og billigste måde at lave en App udgivelse på.

 

App udgaven af  Psykologi, Her oversigt over udgivelser

  

Når en helsides artikel, vises på mobil er det ikke til at læse uden at zoom kraftigt ind.

Det super enkle workflow, den lave pris og muligheden for at sælge back issues gør at mange bladhuse vælger disse løsninger. Det gør det nemt for læseren at finde indholdet på sin mobile enhed når udgivelsen har sin egen app. og det giver udgiveren mulighed for at sende push meddelser. Det simpel for læseren, men det kræver en større skærm, som tablet eller pc for at blive en rimelig læseoplevelse.

Ressource-forbrug

Har udgiveren allerede en trykt udgave, så er ”online-bladreudgaven” ubetinget den letteste løsning. Det kræver kun at man køber adgang til en udbyder af online bladre magasin løsning. Uploader en PDF fil og vælger hvilken brugerflade der skal være og om der skal tilføjes ekstra funktionalitet.

  • Ingen nødvendig ekstra layoutarbejde
  • Ekstrem kort forløb fra trykt udgave til digital udgave.
  • Mulighed for tilføjelse af ekstra funktionalitet, som links, video, indkøbsmuligheder.
Læseoplevelsen

At læse et magasin som en online bladre-udgave, kan være en udmærket oplevelse på en laptop. Men I langt de fleste tilfælde så er layoutet skabt udelukkende i forhold trykt udgave og den digitale udgave er så ”blot” en gengivelse af det trykte.

Men når indholdet skal vises på en mobil er det en ganske anden sag. Et A4 side layout med tre spalter der skal vises på en 5,5 tommes skærm, det er ikke læsevenligt. Man skal zoome i layoutet for at læse teksten og såfremt der er flere spalter, så bliver læse oplevelsen til en lidt kringlet affære. Formatet er jo kun skalerbart, ikke dynamisk.

Hvis det handler om en tilbudsavis kan oplevelsen være meget anderledes, da vi her får overblikket og som klikker på de varer vi er interesseret i, samt direkte link til shop. Ekstra oplevelser er også mulige og det skal ikke undervurderes hvad man kan opnå en video, eller formularer kan give af muligheder for læser og udgiver.

E-bøger (epub formatet)

Begrebet e-bog bliver brugt i flæng og i praksis så kan en e-bog være publiceret i en lang række formater, PDF, JPEG, HTML mv. Men epub formatet er standardiseret og har eksisteret siden 2007 hvor det afløste ”Open eBook Standard”, med stor succes. Teksten er ikke bare et billede, men tekst der brydes om i forhold til skærmen.

Det er et meget velfungerende format. Det kræver dog et program der kan læse formatet eller en e-reader mobil enhed. Formatet epub er genialt, da det kan læses på alle enheder, det er mig bekendt det eneste digitale format hvor man selv kan vælge f.eks. skriftstørrelse og baggrundsfarve.

Aktualitet

Formatet er meget aktuelt og standard på de fleste seriøse bogudgivelser.

 

  

Epub vist i iBooks på iPad. Epub fordel, man kan ændre skrifttype, størrelse og baggrundsfarve.

Epub vist med grå baggrund, til nattelæsning.

 

Fordele

Alle ebogs-læsere (små tablets) kan læse formatet og der findes software til at vise epub på alle mobile og stationære enheder. Har du en Kindle, så kan du uploade din epub bog online og konvertere den til MOBI formatet som er det format Amazon anvender. Ligesom du også kan hente en Kindle App til din iPad, til at læse dine bøger købt hos Amazon.

Har du en iPad så læser du som udgangspunkt din epub via iBooks appen.

Det er et frit format, alle kan bygge epub. Epub kan publiceres og distribueres hvor man ønsker det..

På de fleste e-bogslæser enheder samt i e bogs læser software kan man:

  • Ændre skrift type
  • Ændre skrift størrelse
  • Skifte baggrundsfarve / belysning
  • Søge i indholdet
  • Lave markeringer i teksten og bogmærker
Ulemper

Formatet er konstrueret til bøger, så formatet fungerer ikke til kataloger, magasiner og brochurer. Bøger med mange illustrationer eller store detaljeret tegninger er ikke særligt velegnet i epub formatet. Da formatet er dynamisk er typografien ikke altid i top. I de fleste ebogs readers kan man vælge mellem 3-5 fonte.

Teknologien

Der er tale om et ”indkapslet format” der kan indeholde flere filtyper, bestående af XML, HTML, CSS- Styles, billede filer og media overlay f.eks. Audio filer. Formatet er frit og er kontrolleret af International Digital Publishing Forum (IDPF).

En epub kan sættes op i InDesign og eksporteres direkte herfra i epub formatet. Som regel vil det kræve lidt efter justering i html filen, der findes gratis software til dette f.eks. https://calibre-ebook.com. For at få det perfekt, man behøver dog ikke vide alt om html, men nogle ting er lettere at rette i html i forhold til at skulle rette InDesign dokumentet til.

Epub skal så testes/valideres, inden man sætter den til salg. Både for at undgå at den fejler og fordi det er et krav når du sender til Apples iBooks eller Google Play. Dette kan gøres via f.eks. GitHub eller validator.idpf.org

Der kan også fra InDesign kreeres ”fixed epub” udgivelser, hvor layoutet er ”fast” men hvor der mulighed for at tilføje interaktive elementer som lyd eller at zoome på hele siden. Denne løsning er relativ ny, blandt andet børnebøger eller kogebøger er set i dette format. Fixede pub formatet er dog en lidt risikabel vej at gå, det vil ikke virke på alle enheder.

Salgbarhed

Epub formatet er ekstremt velfungerende, fordi det er frit og ikke kun knyttet til én enhed derfor er salgbarheden er høj. Rigtigt mange har fået øjnene op for formatet som benyttes af alle aldersgrupper. Efter som formatet er baseret på XML og HTML er det svært at forestille sig at det skulle blive uaktuelt.  Og det faktum at formatet kan distribueres fra såvel bogportaler som Saxo.dk, Apples iBooks, Google Play eller fra egen hjemmeside giver udgiveren mange muligheder for såvel prissætning såvel som tilgængelighed.

Ebogs Statistik fra Frankrig 2015

18% af befolkningen læser ebøger.

Ud af de 18% læser:

27% epubs på deres mobiler.

39% epubs på deres tablet.

36% epubs på deres laptop.

23% epubs på deres e-reader.

Ressource forbrug

At konvertere en trykt bog til en e pub og hvis kvaliteten skal være høj, er en lidt krævende proces, det kræver at bogen er inddelt i kapitler og formateret konsekvent, for at give læseren den bedste oplevelse.

Da formatet er meget dynamisk, så kræver det godt indsigt i hvordan formatet fungerer og hvordan elementerne tekster og billeder skal ”flyde”, så man f.eks. ikke har et billede der står alene eller en overskrift i bunden af en side.

Det kræver at man tester opbygningen løbende på en tablet eller gerne to, selvom formatet er universelt, så er der forskelle i hvordan publikationen opfører sig på en iPad og på en Android tablet.

Læseoplevelsen

Muligheden for at have en hel bogreol eller mere på sin computer, tablet eller telefon er en kæmpe fordel. At kunne læse indholdet uden at være online er en fri fornemmelse. At kunne ændre font, fontstørrelse, belysning eller baggrund er luksus. At kunne lave markeringer og søgninger er ligeså.

På trods af alle fordelen ved ebøger, så ser det ud til at bogreolerne får lov at stå mange år endnu, det store format, papiret, smuk typografi og den ro der er omkring en bog som ikke løber tør for strøm eller popper op med Facebook opdateringer appellerer stadigt til flertallet.

Minus

At typografien ikke altid er i top.

Tablet App magasiner

En eksklusiv publicerings form, der åbner stort set alle kreative døre op, der er frit slag i forhold til typografi, opbygning og interaktivitet. Et format der kan indeholde alverdens interaktivitet. Når det er bedst så er indholdet 100% tilpasset tablet skærmen og oplevelsen kan være intet mindre end enestående.

Indholdet kan opdateres og der kan gives direkte besked til læseren

App magasiner kan laves på mange måder, det kan være uhyre komplekst og relativt enkelt. Bestemt ikke en løsning der passer til de fleste, men er man i målgruppen er mulighederne virkeligt mange.

Fordele

Udgiveren kan give deres læsere en ekstra fed oplevelse, og ekstra indhold, løbende opdateringer og kampagne tilbud, interaktion fra læseren via konkurrencer eller bestillinger.

Afhængigt af softwaren så kan du få virkeligt detaljeret information om læserens adfærd, hvor mange minutter app har været åben, hvilke artikler der er blevet set, hvilke videoer der er set osv.

Som udgiver får du via Google Play og iTunes muligheder for at få digitale abonnenter uden selv at skulle oprette et abonnement system. Desuden kan du gøre dit magasin tilgængeligt/synligt i to af verdens største handels portaler. Google Play og App Store.

Ulemper

App magasiner kan ofte kun læses på tablets eller mobiltelefoner. Nogle af App løsningerne tilbyder dog visning af tablet udgaven i en browser.

Når der arbejdes med fixed layout, så layoutes der til et bestemt skærmformat heldigvis følger opløsning de forskellige iPads følger samme ratio. Men det gør android tablets ikke, så kan layoutet på en Android variere fra dårligt til perfekt.

Publiceringsdelen er hverken enkel eller hurtig og det kræver et godt workflow at kunne håndtere arbejdsgangen. En ting er at publicere fra InDesign, et andet er at alt skal være linet op hos Apple i god tid for at holde deadline. Hvis noget er sat forkert op, er der hos Apple ingen genveje.

Teknologien

En app er et lukket format der kan afvikle et program det gør alle mobiler og tablets i stand til at vise indholdet på den måde det er designet til. Så indholdet af en app kan være hvad som helst, et spil, et katalog, et magasin. På den måde kan man som udgiver få sit eget ”Brand” som en fast plads på skærmen hos målgruppen. I stedet for de skal gå via en browser.

Software løsningerne fungere som et plugin til InDesign, hvor du får ekstra værktøjspaletter og publiceringen sker via udbyderens onlineportal, f.eks. Adobe, Aquafadas, Mag+. Fælles for dem at de hver især benytter deres egne proprietære filstandarder, så du kan ikke skifte publiceringsløsning og genbruge de samme filer. Derfor kræver det et virkeligt godt indblik i hvilken løsning der skal investeres i, da et skift til anden udbyder vil være yderst krævende.

 

»Det ville være godt hvis der var fandtes et universelt format til app udgivelser! Ligesom epub formatet« Carsten Blichfeldt

 

App magasiner findes i et mange varianter, her benyttes såvel apps der loader dynamisk HTML5 indhold og fixeret layout der downloades. Desværre er der også rigtigt mange ”bladre udgaver” hvor layoutet blot er nedskaleret og ”pakket ind” i en app uden hensyn til læsevenlighed eller brugeroplevelsen.

Ressourceforbrug

Det er tidskrævende hvis der er tale om et trykt magasin der også skal laves som tablet udgave. Alt layout skal tilpasses til gængse tablet skærmformater.
Der desværre er der et stigende antal skærmstørrelser når det gælder tablets.
Og da formatet ikke er dynamisk, så vil udgiveren nok i praksis vælge én størrelse (opløsning) til iPads og én til Androids.

Skal udgivelsen ud til både Android og iPad, så er der to arbejdsgange for dette.

En State of art udgivelse er stadigt ”Our Choice” Al Gores om miljø og energi. Den udnytter iPad formatet til fulde og er stadigt vild inspirerende. Men det også en udgivelse hvor budgettet har været ubegrænset!

Salgbarhed

Apple og Google kræver som udgangspunkt 30% af indtægterne på magasiner solgt via Google Play og App Store, som udgiver betaler du ofte ret mange penge for softwaren, omkostninger ved klargøring af layout og indhold, samt markedsføringen.

Gratis magasiner er dog en helt anden sag her skal du ikke betale til Google eller Apple, men du skal have udvikler certifikat. Google Play 25 dollars eller Apple 99 dollars.

Et fremragende eksempel på en App udgivelser der udnytter app formatet er det danske Go Travelling, et gratis magasin der kan hentes ned på smartphones og tablets.

Go Traveling – Der er brugt ressourcer på at optage videoen til forsiden, indbydende! – giver læseren forsmag på en god oplevelse .

 

   

Go Traveling 2, artikel side i iPad udgaven, samme artikel side med faktaboks åben, læg mærke til baggrundsbilledet er skiftet, det kører som et slideshow i roligt tempo, mens artiklen læses. Annonceside med interaktivitet, skiftende fotos og mere info tilgængeligt ved klik på de enkelte destinationer.

 

Prissætning for digitale udgivelser

Digitale læsere er langsomt ved at vænne sig til at godt indhold koster penge, magasiner og aviser tog springet for år tilbage og begyndte at tage penge for adgang til deres indhold og priserne for dette er ofte uhyre lave. Smart setup hvor du får lov at læse et par artikler gratis inden du bliver mødt med et betalingsvindue ser ud til at være den foretrukne model. Prisniveauet for aviser ligger på 40-80 kr. pr. md. Holdt op i mod trykte aviser til 20 kr. pr.  udgave og opefter, så er det en meget læservenlig forretningsmodel for digitale læsere.

Flere danske magasiner spænder vidt i prisniveau fra 19-100 kr. for ét digitalt magasin er stadigt kun for de få, det uanset at du får 5 ekstra artikler eller en bunke videoer oven i hatten. På det punkt er markedet meget splittet i hvad et digitalt magasin bør koste.

Mange udgivere i dag ”bundler” så de tilbyder deres tryk abonnenter adgang til digital udgaven ”gratis”.

Læseoplevelsen

Læseren kan få en overvældende oplevelse, fordi lyd, video tekst og billeder kan komponeres i lækkert layout. Muligheden for at kunne deltage i en konkurrence, zoome ind på billeder se videoer eller få notits om opdateringer er en bonus, at kunne læse indholdet i princippet hvor som helst, selvom vi ikke længere har den med overalt. Skærmstørrelsen på en iPad eller android tablet er handy og gør læseoplevelsen behagelig.

Minus

At skulle vente på download af indholdet.

At du muligvis kun kan se indholdet på din tablet.

HTML5 løsninger

Dynamiske hjemmesider, der tilpasser sig den aktuelle skærm vinder mere og mere ind. Det giver mening og i et mobilt marked med skærme i et utal af størrelser er det som udgiver en afgørende fordel at indholdet kan læses på såvel mobiler som tablets og på pc.

Dynamisk indhold kan også indkapsles i apps, så er det afgørende at kunne finde din udgivelse i App store eller på Google Play så er det endnu en salgskanal og markedsførings mulighed.

 

     

The Economist har stor succes med deres digitale udgivelse. Artikel oversigt i højformat. Artikel indhold i tværformat. Drej mobilen og du ser grafen mere overskueligt i tværformat. 

Fordele

Dynamisk layout er praktisk og gør det nemt for læseren at kunne se sit indhold overalt.

Alle moderne mobiler, tablets og pc’er understøtter HTML5, standarden er fri.

Ulemper

Afhængigt af løsningen er det ikke altid indholdet ikke kan læses hvis ikke man er online.

Ressource forbrug

Der findes et masser af software der kan gøre det nemt at få lavet et dynamisk website eller en app til dit indhold. Og mange af løsningerne er såre simple uden brug af kode. For at have en velfungerende HTML5 løsning, kræver det selvfølgelig god kodning. Hvor godt de enkelte løsninger spiller på diverse enheder er vigtigt at undersøge.

Selvom HTML5 kan læses på stort set alle enheder, så skal foretages en række valg i forhold til det dynamiske så layoutet og skriftstørrelser bliver optimale i forhold til enheden det læses på. Skal det pakkes ind i en APP, så er der en del forarbejde på Google Play og App Store der også skal gøres.

For magasin udgivere hvor der er større krav til layoutet, så kan det være vanskeligt at opnå samme udtryk med et dynamisk HTML5 fomat. Et flot opslag i et magasin nemt blive til en stærkt forenklet udgave på mobilen fordelt på 15 små skærmbilleder. Her bliver layouterens stolthed omkring sin kreationer stærkt udfordret. I dag ser det ud til strategien mange steder er “content first”, indholdet er vigtigere end layoutet.

Processen med at få et trykt layout lagt over i HTML5 format kan også være omfattende, hvis man ikke har et redaktionelt system der er gearet til dette.

Salgbarhed

HTML5 giver mulighed for at beholde 100% af indtægten uden deling, fordi teknologien er så fleksibel og kan anvendes på stort set alle enheder. Med et login og abonnementssystem kan udgiveren vælge det setup de ønsker og kan gå udenom Google Play og App Stores portaler. Men det kræver naturligvis god markedsføring uanset hvilken distributionskanal og teknologi man vælger.

Læseoplevelsen

Den kan være meget fantastisk og meget dårligt. Hvis det er godt kodet og flot layoutet er det behageligt. Men det kan også være en rodet oplevelse hvis ikke layoutet tilpasses ordenligt til enheden.

Aktualitet

Det er meget aktuelt og helt sikkert en standard der vil dominere markedet for publicering i fremtiden.

E Pub format Online Bladre format App magasin HTML5 format

Læseren / Brugervenlighed

Kan læses offline Ja Nej Ja
Dynamisk layout Ja  Nej  Nej Ja
Kræver bestemt software eller enhed for at kunne læses Ja Nej Ja 1)* Nej
Læsevenlighed  på mobile enheder God Ikke god Perfekt på tablet. 2)* Kan læses på stort set alle enheder.

Udgiveren / Produktion

Enkelt workflow fra tryk til digital (1-4) 3 1 4 3
Opdaterings venligt Nej Ja Ja Ja
Langtidsholdbar teknologi Ja Ja Ja Ja
Udgifter til software løsning Nej Ja Ja 3)*
Indtægtsdeling med publicerings portal 4)* Nej Ja Nej
Push meddelelser Nej Nej Ja I visse browsere
Unikke salgsportal fordele Ja Nej Ja Nej
Teknologi mest velegnet til: Bøger Kataloger, præsentationer, gratis magasiner. Magasiner, lærings-materiale, markedsføring. Aviser, magasiner, (gratis og salg).
Egen publicering Ja Ja Nej Ja
Salg gennem Publicerings portaler Ja Ja Ja Nej
Læser statistik tilgængelig Nej Begrænset Meget omfattende Afhænger af opsætningen af løsningen.

1)* Nogle app udgaver kan vises i browser.

2)* Afhænger af om udgivelsens størrelsesforhold matcher enhedens skærm.

3)* Både ja og nej, kan man kode behøver der ikke være udgifter til software.

4)* Epubs kan distribueres alle steder fra, men vælger du at udgive på Saxo.dk, så skal de have 30% af salgsindtægten.

Hvordan var artiklen?
Love It
67%
Interested
33%
Meh...
0%
What?
0%
Hate It
0%
Sad
0%
Om forfatteren
Carsten Blichfeldt
Carsten Blichfeldt
Er seniorkonsulent hos Medit Consult, med fokus på digital publicering, undervisning og workflow optimering. Grafiker og Adobe Certified Expert.
Kommentarer

Tilføj en kommentar